Skrota bilen ett alternativ efter besiktning i Kinna

Nu för tiden är det inte längre svårt att boka en snabb tid för fordonsundersökning i Kinna. Efter mer än 50 år som AB Svensk Bilprovning avreglerades marknaden år 2010. Under de senaste decenniet har antalet hallar flerdubblats. Konkurrensen har också inom den här affärsgrenen blivit stentuff. Fördelaktiga öppnings- eller drivepriser återkommer ideligen. Broschyrer fyller e-mailen med alla erbjudande. Stunden, då beställningen tvingades utföras flertalet dagar före, är ett minne blott. Men arbetsförloppet för bilbesiktning i Kinna är densamma. Utfallet likaså. Den nervöse fordonsinnehavaren bilskrot fruktar reparationsutgift för hittade brister och anmärkningar. Reparatörerna räkna med vinstgivande uppdrag och en ackrediterad bilskrot vet, att många fordon får påpekanden av klass tre-nivå. Som så många år tidigare närmar sig tidpunkten för prövning.

Förändrade regler för fordonsgranskning i Kinna leder ofta till penningstraff

Men några förordningar har på senaste tiden förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens slutsiffran. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsägaren personligen att bevaka tidpunkten för personbilsgranskning i Kinna. Missas det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är bilinnehavarens plikt att känna till det här faktumet. Statskassan beräknas dock öka med över en miljard kr från nonchalanta bilägare.

Bilägare beslutar själv tillfälle för fordonskontrollen i Kinna

Men han/hon kan personligen besluta, när den 1 kontrollen i Kinna ska genomföras. Senast 36 månader efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter två år. Sedan skall fordonet kontrolleras senast var fjortonde månad. På Naturvårdsverkets internetplats kan datumet enkelt anträffas. Surfa in på deras sajt och slå registreringsnumret, så finns tidpunkten där. Felaktigheterna eller bristfälligheterna som iakttas delas in i 3 nivåer. En kategori ett-anmärkning har den betydelsen att den tvingas åtgärdas före nästa års-tillsyn. Ett nivå 2-anmärkning betyder, att det ska åtgärdas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Nivå tre-felaktighet är ett säkerhetsfel, som medför körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från personbilsbesiktningen i Kinna. Och detta leder ofta till återvinning på en ackrediterad bildemontering, som har tillåtelse att skrota fordon med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Iakttaga att många missar att åtgärda lätta nivå 1-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en klass med krav på efterkontroll vid framtida inspektion.

Onödiga felaktigheter upptäcks av fordonskontrollen i Kinna

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt självkontroll före fordonsbesiktningen i Kinna. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som blottar nivå två-felen. Att ombesörja ett slitet däck medför flera tillfällen, att bilen accepteras utan ombesiktning för bilinspektionen i Kinna. Nummerskyltslampor leder bil kontrollanterna, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Att ersätta en defekt ljuskälla kan kanske synas besvärlig för flera. Men det finns simpla anvisningar med bilder för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla bilar är att oljelampans larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. Många bilinspektörer uppdagar den finurliga knepet att ta väck instrumentbelysningen. Men felaktigheten indikerar, att motorn förbrukar obehövligt mycket bensin, så avgasföroreningar ökar kanske över max godkänd. Givaren är fastsatt på grenröret vid katalysatorn och är okomplicerad att skifta. Den kan införskaffas till Jensen från Ad bildelar under 700 kronor. Risken är enorm att det här lätta felaktigheten kan tolkas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för somliga bilmärken överskrida 30 000 kr. Även påpekanden på däckdjup är återkommande för bilinspektionen i Kinna. Statistiskt är det flertalet som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, eftersom det är mycket lätt att checka för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup sommartid och tre millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre mm. Så testande under vintermånaderna kan orsaka obefogade trubbel. Men med lätta medel kan kostnaden, som ett resultat av den årliga fordonsinspektionen i Kinna, hållas till ett minimum av den smarte bilägaren.