MRF’s nya normer gynnar bilverkstäder i Tidaholm

Företag som jobbar med bilar i Tidaholm utökar bilens ålder på gott och ont. En ålderstigen och skadad bil bör ur miljömening överlämnas in till en bildemontering med registreringsbevis och fragmenteras. Men det är i de flesta fall utifrån reparationskostnaden. Offert från behörig verkstad, med svindyra priser, finns antagligen inget annan utväg än att låta en bildemontering ta hand om den. Och trenden till allt accelererande renoveringskostnaden har observerats hos andra auktoriserade bilfirmor. Det har betytt att Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden fått in många anklagelser för brister med krav på betalning. Det framkallade också Kvällstidningens intresse. Så i sällskap med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev kuslig. Endast en av 8 testade bilverkstäder hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till kunderna. Det existerade aktningsvärda och allmänt accepterade företag bland de utpekade, så nu kunde en rejäl utrensning utföras inom bilföretagen. Men de små och opålitliga verkstäderna har alltid smugit undan myndigheters försök till granskning. De kan, med sin otillräcklighet på redogörelse, fortsätta som vanligt utan störande inblandning.

Bolag som jobbar med fordon i Tidaholm tillhandahåller olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal tillfällen för att medföra disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Verkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att frambringa högre anseende. Det förmådde MRF och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Nivån startar med återkommande egenskapsgranskningar, som kommer att ske både internt och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Tidaholm får tillstånd att stämpla “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som håller på med personbilar i Tidaholm skapar entusiasm

Via Konsumenternas intrång är det enkelt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Tidaholm. Bland de legitimerade finns auktoriserade bilverkstäder med relativt dyra renoveringar. Eventuellt beror det på att uteslutande originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till avsevärt billigare reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Begagnade reservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa naturkrav i bilskrotsbestämmelsen förmåddes massa bilskrotar att stänga eller byta kurs till personbilsrestaurering som alternativ för bilskrotning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotföretag med lagstridiga uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota bilen. Flera skrotbilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Saab hämtas utan kostnad”, eller “hög med pengar för kasserade personbilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken borgar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Tidaholm anlitas.