Eunos Cosmo : Mazda historia

Eunos Cosmo : Mazda historia

Eunos Cosmo var en efterföljare till Mazdas Cosmo, som massproducerades med roterande motor från 1967. Men till skillnad från bilens dubbel-rotormotor från 60- och 70-tal var Eunos Cosmo tillgänglig med en trippel-rotormotor ( Wankel-motor). Motorn 20B var på 2 liter med en volym av 1962 cc. vilket var den största Wankel-motor som Mazda kunde erbjuda. Den generade 280 hk (224 kW, 304 PS) och 403 N⋅m (297 lb⋅ft) vridmoment med dubbla turbo. Eunos var också snabb. Mazda hävdade att den kunde köra från 0 till 100 km på 6,2 s.

Eunos Cosmo var fjärde och sista generationen Cosmos från Mazda. Den första och enda som utrustades med en trippel rotormotor med dubbla turbo. Bilen hade bakhjulsdrift och fanns bara som kupé. Med sin långa hjulbas, 275 cm, reste man bekvämt. Både förare och passagerare skämdes bort med toppmorden teknik. Eunos Cosmo var före sin tid med elektroniska finesser. Tekniken kom att införlivas i många framtida Mazda bilar. Funktioner som Gps, ABS, TV, mobiltelefon och avancerat klimatanläggning kontrollerades via en pekskärm. Cosmo var också en av de första bilarna som använde ECAT-systemet för datoriserad återförsäljardiagnostik och underhåll.