Konkurrens med olika villkor för bilverkstäder i Rödeby

Numera försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre baseras det här på den krassa sanningen. Bilmagasinet skriver om en manipulerad fälla för bestämda företag runt om i sverige. Och utgången är sorgligt. Ofattbara 7 av 8 kontrollerade bilfirmor kunde inte ställa allt till rätta vid bilservicen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte fanns, men åtgärdades mot betalning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är flera tusenlappar som fordonsinnehavare plockas på. Fiffel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Rödeby. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motsatsen är de mindre påhittade och prisvärda “bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande redovisning.

Bilverkstäder i Rödeby levererar olika beskaffenhet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tillfällen för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar via facköverenskommelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att frambringa högre förtroende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Modulen grundar sig på regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både inifrån och utifrån av erfarna tillsynsmän. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Rödeby får status att stämpla “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som håller på med fordonsrestaurering iRödeby väcker engagemang

Genom Hallå Konsument intrång är det lätt att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Rödeby. I kretsen av de certifierade existerar behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har möjlighet till avsevärt mer prisvärda bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Deras priser är oöverträffliga. Beg. delar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda naturvillkor i bilskrotsstadgan förmåddes flera bilskrotar att stänga eller lägga om mål till personbilsreparationer som alternativ för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotfirmor med förbjudna insamlingsområden för bilägare, som måste skrota en bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för skrot fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller skrotar i Rödeby används.