Det finns branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från certifierade varumärken till fingerade “rörelser” med ingen redovisning. Den snedvridna kampen om kunderna förekommer i alla sektorer. Och det erfordras ingen stor kunskap att hålla Transportstyrelsen bortom de väl märkbara men oregistrerade eller kumpan-ägda “bilverkstäderna”. Och det förekommer mer fel och missförhållande hos firmor, som är relativt ogynnsamt för bilföretagen. Överpriser, medvetet mygel med inte utfört jobb samt krav på betalning av hopdiktade brister, bör sända flera av bilföretagen till en åklagare. De legitimerade verkstäderna i Röbäck jobbar legalt kvar i den tidsperioden, då de hade monopol på sitt eget fordonsmärke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna verkar inte ha begripit, att den euforiska tidsperioden är förbi. Uppdrags Granskning upptäckt av mygel och bedrägligt förfarande via riggade bilar på 7 av åtta företag som jobbar med bilar i Sverige. Det utlöste handlingskraften hos nämnda organisationer.
Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Röbäck distribuerar olika egenskaper
Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att bringa struktur i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Verkstadens renoveringskriterium.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta högre tilltro. Det föranledde MRF och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Modulen grundar sig på ordentliga kvalitetsgranskningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av skickliga inspektörer. Alla ackrediterade bilverkstäder i Röbäck får medgivande att märka “Behörig Verkstad” till sitt varumärke.
Små bilverkstäder som arbetar med bilar i Röbäck skapar intresse
Via Konsumenternas intrång är det enkelt att separera 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Röbäck. Bland de certifierade återfinns auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att bara originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har tillgång till mycket mer prisvärda bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Begagnade reservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa miljökrav i återvinningsförfattningen pressades massa skrotnings företag att avveckla eller skifta nisch till fordonsrenoveringar som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsområden för bilägare, som ska återvinna sin bil. Många skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Annonser på hemsidor, som “trasig Volvo bärgas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för kasserade personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen borgar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Röbäck utnyttjas.