MRF kontrollerar bilverkstäder i Löddeköpinge

Att besöka en bilverkstad i Löddeköpinge, för att laga en felaktighet under garantitiden, utarmar inte någon fordonsinnehavare. Det är bilproducenterns plikt att rätta till alla brister under denna tid. Men en legitimerad bilverkstads skicklighet att ta bra betalt håller en sparsam fordonsinnehavare borta vid andra tillfällen. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under flera år beskyllts för mygel, som i vissa fall kan betraktas som bedrägligt förfarande. Fordonsägarens Riksförbunds inofficiella och antagligen slipade besiktning visar på ett häpnadsväckande utslag. 7 av åtta företag vilseledde sina kunder ansenligt. På senare år har Bilverkstäder dessutom visat sitt engagemang för skrotbilar. Målet med det här, är att föra in, de gamla trafikhotande och klimatfördärvande, fordonen på våra vägar.

Företag som arbetar med bilar i Löddeköpinge presterar olika beskaffenhet

Konsumentverket och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid flertal gånger för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrenskontraktet “Verkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tillit. Det orsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Normen börjar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av rutinerade inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Löddeköpinge får medgivande att märka “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre företag i Löddeköpinge skapar entusiasm

Via Konsumentverket intrång är det lätt att urskilja två olika företag som jobbar med bilar i Löddeköpinge. I kretsen av de godkända existerar auktoriserade bilverkstäder med tämligen saltade kostnader för reparationer. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har möjlighet till avsevärt billigare bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “företagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Beg. bildelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa klimatkrav i bilskrotsförfattningen förmåddes massa bilmonteringar att sluta eller lägga om inriktningen till personbilsrenoveringar som alternativ för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt bildemonteringar med olagliga uppsamlingsområden för ägare, som behöver skrota en bil. Otaliga uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “fördärvad Opel bärgas avgiftsfritt”, eller “stor med pengar för söndriga fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljö-lagbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Löddeköpinge används.