Kontrollerad bilverkstad i Säter ökar förtroendet

Har det allmäna lurendrejerierna inom verkstäderna avtagit? Sannolikt både ja och nej. I enlighet med en lömsk riggning av brister på skilda personbilar lämnades dessa in för anpassning och lagning. Undantagen de sammanställda tillagda bristerna var återstående klass utan kritik. Fler redogörelser om medvetna och klarlagda missförhållande lockade Uppdrag Granskning till närmare utredning hos olika företag som jobbar med bilar. I sällskap med Fordonsägarens Riksförbund testades företagen. Och resultatet blev beklämmande. Det visade sig vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna planmässig lurade bilinnehavare att betala för inte verkställda jobb. Av åtta övervakade bilverkstäder var det endast en, som inte debiterade för ogjorda arbeten. Eftersom det också drabbade stora och etablerade bilföretag trädde Konsumentverket in och agerade. Men flera påhittade aktörer som håller på med bilreparationer utan redogörelse, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen i Säter

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Säter distribuerar olika kvalitet

Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal tidpunkter för att framkalla struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen ”Bilverkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Standarden grundar sig på periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och externt av kompetenta kontrollanter. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Säter får behörighet att stämpla ”Godkänd Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilföretag som sysslar med bilar i Säter dra till sig engagemang

Via Hallå Konsument inblandning är det enkelt att separera två annorlunda företag som jobbar med bilar i Säter. I kretsen av de auktoriserade återfinns behöriga verkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Eventuellt beroende på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har tillgång till mycket mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oslagbara. Begagnade komponenter tagna från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets hårda naturanspråk i bildemonteringsstadgan förmåddes massa skrotar att stänga eller byta inriktningen till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det finns fortfarande skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som ska återvinna sin bil. Massor skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med duglig intäkt. Annonser på hemsidor, som ”gammal Camaro hämtas utan kostnad”, eller ”hög betalning för kasserade fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljölagbalken ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Säter anlitas.