Bilverkstäder i Järvsö ökar kvalitetssäkringen

Företag som jobbar med bilar i Järvsö har kommit in i en ond cirkel. Och det är flera omständigheter som är anledningen. Den här branschen tävlar, just som andra, med fingerade bilföretag på olika premisser. Skattemyndigheterna tycks enbart kunna ingripa på oegentligheter genomförda av registrerade firmor. Och trots att flertalet oärliga “företag” expanderar till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga i och med utebliven redogörelse. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett bilmärke, och kunde begära hutlösa priser. Konsekvensen blir enbart att de tvingar fordonsägare till de oseriösa aktörerna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det skamfilade ryktet, som uppkommit blir svårt att få tillbaka.

Företag i Järvsö presterar skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flertal stunder för att få struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Bilföretagens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade likväl inte att upprätta högre tillit. Det förorsakade MRF och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsplan till bolagen. Standarden grundar sig på regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både internt och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Järvsö får behörighet att stämpla “Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder som jobbar med bilar i Järvsö väcker entusiasm

Genom Konsumenternas intrång är det inte svårt att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Järvsö. I kretsen av de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Kanske beror det på att bara originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till mycket billigare reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är makalösa. Beg. komponenter nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda miljökrav i bilskrotningsförfattningen förmåddes otaliga skrotnings företag att avveckla eller byta inriktningen till personbilsrestaurering istället för bilskrotning. Och det förekommer alltjämt bilskrotar med kriminella insamlingsområden för ägare, som måste skrota en bil. Otaliga skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som “kasserad Renault hämtas avgiftsfritt”, eller “hög med pengar för trasiga fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt miljölagen garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte behöriga bilverkstäder eller bilskrotar i Järvsö används.