Stämpeln ”Godkänd bilverkstad ” i Torshälla ökar kvaliteten

Numera försöker fordonsverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr baseras det här på den krassa verkligheten. Teknikens Värld skriver om en manipulerad fälla för bestämda företag runt om i landet. Och utgången är nedslående. Hissnande är att sju av 8 granskade verkstäder kunde inte ställa allt till rätta vid servicen. Vissa diktade till och med på egna fel som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som bilinnehavare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Torshälla. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de mindre uppdiktade och billiga ”bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Torshälla tillhandahåller skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid flertal situationer för att medföra stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom fackkontraktet ”Verkstadens reparationsparametrar.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att upprätta högre tillit. Det medförde MRF och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till bolagen. Standarden bygger på bestämda egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och utifrån av kunniga inspektörer. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Torshälla får behörighet att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.

Små företag i Torshälla väcker entusiasm

Igenom Konsumentverket inblandning är det lätt att märka 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Torshälla. I kretsen av de auktoriserade återfinns behöriga verkstäder med relativt dyra renoveringar. Eventuellt beroende på att bara originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har access till avsevärt billigare komponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”företagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bildelar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa miljöanspråk i bildemonteringsförfattningen förmåddes massa skrotar att upphöra eller lägga om nisch till fordonsrenoveringar snarare än för återvinning. Och det finns än idag skrotföretag med kriminella insamlingsställen för bilägare, som behöver skrota bilen. Massor skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Renault bärgas utan kostnad”, eller ”bra betalning för kasserade personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturlagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Torshälla anlitas.