Oseriösa bilverkstäder i Strömstad förtjänar sitt dåliga rykte

Aktörer som håller på med bilreparationer i Strömstad kan indelas i 3 kategorier. En certifierad bilverkstad eller en godkänd sådan har tidigare haft ensamrätt att underhålla eller reparera ett fabrikat under tiden garantin gäller. En allbils-verkstad konkurrerar via att tillhandahålla sin service till olika bilmärke. Den 3 exemplet är oftast ett uppdiktat bluff företag med odefinierbar redovisning. Det har gått otaliga turer runt de olika verkstäderna kunskap och uppriktighet både för genomfört jobb som ersättning. Vissa har avslöjats för debitering av ej genomförda jobb. De tillfogade ryktena kan förklaras till ”Aftonbladet” av mixtrade påpekanden hos tio fordon. Utredningen pekade på 80 % felaktigheter men är alldeles för liten för att säkerställa sakförhållandet. Dessvärre kastar den dock misstankar mot alla företag. Och det drabbar även schyssta aktörer som håller på med bilreparationer i Strömstad. Så finns vissa ”bilverkstäder” i sverige, som genomför jobb för fantasipriser i och med avsaknad av bokföring.

Bolag som arbetar med personbilar i Strömstad tillhandahåller skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många situationer för att framkalla stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrenskontraktet ”Verkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassificering till företagen. Modulen börjar med ordentliga egenskapsinspektioner, som kommer att ske både internt och utifrån av kompetenta tillsynsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Strömstad får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Strömstad skapar uppståndelse

Genom Konsumenternas intrång är det enkelt att märka två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Strömstad. I kretsen av de certifierade existerar behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beroende på att endast originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till betydligt mer prisvärda delar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”företagen” som skapar mest entusiasm. Priserna de har är makalösa. Beg. bilkomponenter tagna från en bilskrot med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöbegäran i återvinningsförfattningen tvingades otaliga skrotar att avveckla eller byta ändamål till personbilsrenoveringar snarare än för återvinning. Och det förekommer även fortsättningsvis bilskrotar med kriminella insamlingsområden för ägare, som behöver skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med god intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”uttjänt Renault bärgas utan kostnad”, eller ”bra med pengar för trasiga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte legitimerade bilverkstäder eller bildemonteringar i Strömstad anlitas.