Statistik för nyköpta och skrotade Citroen under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Citroen övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Citroen angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under fjärde kvartalet har 1 071 st. nyköpta Citroen gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 1 644 st. Citroen-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.
Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.
Under året har 5 724 Citroen-bilar nyregistrerats av dessa är 446
(7,8 %) Electric och 151 (2,6 %) Plug-in Hybrid
Drivmedel för nyköpta Audi under fjärde kvartalet (redovisade)
644 st. Bensin
233 st. Diesel
160 st. Electric
34 st. Plug-in Hybrid
Drivmedel för skrotade Citroen under fjärde kvartalet (redovisade)
946 st. Bensin
689 st. Diesel
6 st. Ethanol
2 st. Electric
1 st. Mild Hybrid
De fem mest förekommande nyköpta Citroen-modeller under fjärde kvartalet
318 st. C4
309 C3
110 st. C5 Aircross
107 st. Jumpy
101 st. Berlingo
De fem mest förekommande skrotade Citroen-modeller under fjärde kvartalet
337 st. C5
314 st. Berlingo
227 st. C3
132 st. Jumpy
126 st. C4
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Citroen-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Citroen-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Citroen-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.