Bonus-Malus ökar inte antalet Subaru-Outback till bilskrot

Billiga begagnade Volvo-244 går mot den rådande rörelsen av svårsålda bilar. Den aktuella coronapandemin har bedövat vissa regioner i Sverige. Och framtiden är ju oklar, därför väljer många att bevara i sina stålar tills viss ändring äger rum. Köpande av nyproducerade fordon ligger numera inte som något prioriterat utgiftsslag i hushållskassan. Men bättre besiktigade Volvo-244 går tvärtemot andra personbilar. Lusten att köpa har sällan varit så enorm som den är numera. Svaret är lätt. Än idag måste de flesta ta sig till arbetet, butiker eller någon fritids sysselsättningsplats. Flera av de här resor görs med statliga transportmedel. Det är också det transportsättet som entusiasmeras via olika politiska ställningstagande. Så för att minska bilresorna har dieselpriser höjts, Staten har höjt bilskatten samt skatt på trängsel har lanserats. Alla styrda politiska insatser har såklart utmynnat till ökade bussresor, samt att hushållets andra-bil skrotats

Subaru-Outback konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters avstånd samt munskyddens mindre innebörd, har höjt människors ovilja att resa allmänna bussar. Att myndigheterna också uppmanar bilskrot och privatpersoner att köra bil rubbar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Fördenskull är det viktigare än allt annat att äga ännu en äldre Subaru-Outback, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett lugnt sätt. För rekommendationerna i all anseende, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i rörelse på begränsade områden framställs det mer som en utopi. För den skull bör införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Subaru-Outback rullar vidare

Billiga begagnade Subaru-Outback med höga koldioxidgaser och usel trafiktrygghet kan i en del fall gälla som skrot. Förutom att återvinna fordon har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för laglös export speciellt till Väst-Afrika. Där är förtjänsten i det närmaste elva gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram många mindre verkstäder, som med lätta reparationer kan få de uttjänta Subaru-Outback godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen förekommer allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Subaru-Outback

Ackrediterade skrotar, som som oftast kasserar personbilen för miljön, frestar bilägare med stora ersättningar. Några klimativrare har valt att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att stoppa mer körning av klimatfördärvande och mindre trafiksäkra bilar. Men igenom rädslan att resa spårvagnar har den stora efterfrågan höjt priserna. De kasserade personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under beordrade resor. Så de här prisvärda besiktigade Subaru-Outback går åt för att lösa familjeresorna. Ur naturhänseende är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för jämnan?