Det finns en reslig bakgrund bakom eventualitet för bilskrotning i Skultorp med betalning. Utgångspunkten har förändrats sedan bilarna lanserades i landet i början av nittonhundra-talet. 60-talets rally i stock-car var en fluga som gav flera fordonsinnehavare till kasserade uttjänta jänkare en önsklig substitut före fastställande om att skrota sin bil i Skultorp. Men det varade inte någon längre tid. Fordonsvraken bunkrades även på kyrkogårdar för demontering och handel av brukade bildelar. Sådana är idag olagliga även om några har fått kommunens beskydd att ha kvar gamla kasserade vrak orörda för allmän visning. Därigenom har de blivit enorma sevärdheter. I massa år begärdes betalning vid överlämnandet för fordonsskrotning i Skultorp. Det förorsakade en mer eller mindre allmän dumpning i skog och mark. Uråldrade vattenfyllda malmbrytningsplatser och sanka torvmarker blev favoritområden. Idag sparas farliga vrak på mera oberörda platser. Kriminella insamlingsplatser med 20 till 30 uttjänta bilar förekommer på de flesta orter i Sverige. De betrodda offentliga departementen verkar inte bry sig om de miljövådliga följderna trots Miljövårdsverkets strikta lagar.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Skultorp
Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att arrangera Naturvårdsverkets krav för demontering av personbilar i Skultorp. Dessutom gavs riktlinjer till hopsamling och demontering av fordonsvrak, som ofta övergetts någonstans. Skälet för de här naturförbrytelser var fordonsägarens kostnadsbesparing för skrotningen av bilen. Många publicerade artiklar i Illustrerad bilskrot Vetenskap angav Naturvårdsverkets försumlighet att förhindra dessa ofog. Och detta meddelades som en av orsakerna i den nya bestämmelsen med gratis bildemontering i Skultorp. BilSweden fick uppdraget att skapa en organisation, som kunde effektuera inriktade ändamål. Så de första konkreta certifierade skrotarna bildades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att skriva ut mottagningskvittens med skrotintyg finns inte nuförtiden. En godkänd bildemontering får sin behörighet från Trafikstyrelsen. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av naturmyndigheten, som avsynar att den kommande bilskroten åtföljer Miljövårdsverkets föreskrifter enligt “bilskrotsförfattningen”.
Bilskrotning i Skultorp ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven rankas som miljöskadligt avfall, och måste transporteras och befrias från skadliga ämnen på en skrotfirma i Skultorp, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa uppger i sin helhet hur de diverse skrotarnas konstruktioner skall utarbetas för att beviljas. Lika strikt karakteriseras rensning av miljöfördärvliga bildelar, vätskor och material. Skrotning, hantering och lagring ska godkännas av klimatkontrollant en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är skrotbilen inte längre ett klimatfördärvligt avfall utan sänds till sönderdelning och återanvändande. Nu för tiden är målsättningen 95 % återgång till ett ideligen kretslopp i nyframställning uppnått. Det betyder att bilinnehavarna kan återvinna bilen i Skultorp med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet tillhandahåller en del skrotar självplock av begagnade bildelar. Spekulanter kan finna bilkomponenter till en Fiat till rena drömpriser. Det existerar även legitimerade bärgningsfirmor, som fraktar fordon, för återvinning av personbilar i Skultorp, med betalning. Stadgar för behandling av det miljöriskabla avfallet finns i Länsstyrelsens speciella medgivande till bärgningsfirmorna. En kommande klient kan lätt granska det här på anlitat företags webbsajt innan beställningen.