Bilverkstäder i Mjölby kan indelas i 3 kategorier. En behörig verkstad eller en godkänd sådan har tidigare haft ensamrätt att underhålla eller reparera ett varumärke under garantitiden. En oberoende verkstad konkurrerar via att bjuda ut sina tjänster till olika bilmärke. Den tredje exemplet är vanligtvis ett påhittat bluff företag med diffus redovisning. Det har gått otaliga turer kring de olika verkstäderna kompetens och hederlighet både för utfört jobb som betalningskrav. Vissa har uppdagats för avgifter av icke genomförda jobb. De tillfogade ryktena kan förklaras till “Uppdrag Granskning” av riggade fel hos tio personbilar. Undersökningen visade åttio % felaktigheter men är tyvärr för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Dessvärre kastar den ändå tvivel mot alla aktörer. Och det drabbar även schyssta bilverkstäder i Mjölby. Så finns vissa “bilföretag” i sverige, som genomför jobb för fantasipriser tillföljd av avsaknad av redovisning.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Mjölby tillhandahåller skilda kvalitet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid flera tidpunkter för att bringa struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-kontraktet “Verkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förmådde MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentssystem till företagen. Nivån bygger på periodiska kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både internt och utifrån av erfarna inspektörer. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Mjölby får behörighet att signera “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små firmor i Mjölby skapar engagemang
Via Konsumenternas intrång är det lätt att märka två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Mjölby. Bland de certifierade förekommer auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma reparationer. Kanske beroende på att enbart originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till mycket billigare komponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa “verkstäderna” som skapar mest entusiasm. Deras priser är makalösa. Begagnade bildelar tagna från en bilskrot med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa miljöbegäran i bilskrotningsförfattningen pressades otaliga skrotnings företag att upphöra eller byta ändamål till bilrestaurering som ersättning för bilskrotning. Och det finns alltjämt bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsställen för fordonsägare, som ska skrota en bil. Massor skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “kasserad Lanzia hämtas kostnadsfritt”, eller “stor betalning för kasserade personbilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken garanterar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte certifierade bilverkstäder eller bilskrotar i Mjölby anlitas.