Det finns en del olika bilverkstäder i Mellerud att besluta mellan, när en fordonsägare skall få hjälp att reparera fordonet. Beroende på om personbilen är ålderstigen och lagningskostnaden hög finns ändå alltid skrotning av bilen som valmöjlighet till en dyr bilfirma. Ett kostnadsbud från en behörig verkstad kommer förmodligen fordonsinnehavaren att sätta i halsen. De registrerade verkstäderna lever kvar i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här gynnar bara konkurrenterna, som på grund av odugliga myndigheter kan verkställa samma reparationer till en tredjedel av priset. Den extremt stora särskillnad via konkurrens på olika villkor, gagnar de lagstridiga bilverkstäderna mer än i andra branscher i Sverige. Det är spektakulärt att se deras annonser i Google och dagstidningar vid sidan om registrerade och skattebetalande bilföretag i Mellerud utbud.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Mellerud tillhandahåller olika egenskaper
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal gånger för att bringa struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Bilföretagens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa ökad anseende. Det medförde MRF och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsplan till företagen. Nivån bygger på regelbundna egenskapskontroller, som kommer att hända både internt och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla ackrediterade bilverkstäder i Mellerud får lov att stämpla “Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.
Små företag i Mellerud dra till sig uppståndelse
Igenom Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att skönja två olika bilverkstäder i Mellerud. Bland de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beroende på att uteslutande originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare delar och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Beg. bildelar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa miljöanspråk i återvinningsbestämmelsen förmåddes många bilskrotar att avveckla eller ändra fokus till bilreparationer snarare än för bildemontering. Och det finns än idag bilskrotar med illegala insamlingsställen för fordonsägare, som måste skrota sitt fordon. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Renault hämtas kostnadsfritt”, eller “stor ersättning för kasserade personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med natur-lagbalken borgar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte godkända bilverkstäder eller bildemonteringar i Mellerud utnyttjas.