MRF inför stränga regler hos bilverkstäder i Enköping

Det är alla bilägares förskräckelse att hälsa på en oseriös bilverkstad i Enköping. Även om ett pris lämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta påhittade brister, som åtgärdats och tvingas betalas. Expressen refererar till Personbilens Riksförbund riggade felaktigheter till tio skilda bilfirmor över hela landet. Enbart ett företag debiterade för rätt åtgärdade fel. De övriga sju vilseledde sina kunder på många tusenlappar. De auktoriserade bilverkstäderna har förmåga att pungslå sina kunder på lagligt förfaringssätt, samtidigt upptäcktes grova bluff företag bland övriga bilverkstäder utspridda i Sverige . De små påhittade bilverkstäderna utför reparationer med pirat delar till drömpris. Men engagemanget för uttjänta fordon, som nyttjas kriminellt, har ökat märkbart. Och deras goda lönsamhet baseras inte på saltade fakturor.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Enköping distribuerar olika standard

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att medföra stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensuppgörelsen “Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade dock inte att frambringa ökad anseende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Modulen bygger på återkommande egenskapsövervakningar, som kommer att ske både inifrån och utifrån av duktiga inspektörer. Alla godkända bilverkstäder i Enköping får tillåtelse att stämpla “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små Verkstäder som sysslar med bilreparationer i Enköping väcker uppståndelse

Via Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att märka två skilda bilverkstäder i Enköping. I kretsen av de legitimerade existerar märkesverkstäder med väldigt dyra reparationer. Förmodligen beroende på att bara originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Beg. bildelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens hårda naturkrav i bilskrotsförfattningen tvingades otaliga skrotnings företag att stänga eller ändra kurs till fordonsreparationer istället för bildemontering. Och det finns även fortsättningsvis skrotföretag med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras lagstridigt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Rolls Royce hämtas gratis”, eller “hög med pengar för kasserade bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken garanterar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Enköping utnyttjas.