Har det utbredda lurendrejerierna med bilföretagen avtagit? Förmodligen både ja och nej. Enligt en lömsk manipulering av oegentligheter på skilda fordon överlämnades dessa in för kalibrering och lagning. Undantagen de dokumenterade tillskrivna felen var övrig kvalitet utan anmärkning. Flera redogörelser om överlagda och bevisade missförhållande frestade Uppdrag Granskning till närmare studie hos olika bilverkstäder. Tillsammans med Fordonsägarens Riksförbund testades företagen. Och resultatet blev dyster. Det visade sig vara mer vanligt än vad man tror, att bilföretagen systematisk pungslog fordonsägare att pröjsa för inte utförda renoveringar. Av åtta testade bilfirmor var det blott 1, som höll vad de lovade. Eftersom det tillika drabbade stora och etablerade verkstäder trädde Konsumenternas snabbt in på banan. Men många påhittade aktörer som håller på med bilreparationer utan redogörelse, ligger långt under alla skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Mullsjö presterar olika beskaffenhet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flera tidpunkter för att få disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen “Verkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att frambringa ökad tilltro. Det orsakade MRF och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Nivån börjar med bestämda kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och utomstående av erfarna inspektörer. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Mullsjö får status att signera “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små firmor i Mullsjö väcker entusiasm
Igenom Konsumenternas intrång är det lätt att skönja två annorlunda bilverkstäder i Mullsjö. I kretsen av de behöriga återfinns behöriga verkstäder med relativt kostsamma lagningar. Kanske beroende på att enbart originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till mycket billigare komponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är fantastiska. Begagnade reservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets hårda klimatbegäran i bildemonteringsstadgan pressades massa bilskrotar att avveckla eller skifta ändamål till bilreparationer som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med kriminella insamlingsområden för bilägare, som behöver återvinna sin bil. En del skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Ford hämtas gratis”, eller “bra ersättning för kasserade fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen ansvarar bilinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotfirmor i Mullsjö anlitas.