Nu försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas det här på den krassa sanningen. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för utvalda bolag runt om i sverige. Och resultatet är dystert. Hissnande är att sju av 8 inspekterade bilverkstäder lyckades inte ställa allt till rätta vid servicen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte förekom, men reparerades mot ersättning. Mekonomen pekades ut som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som fordonsägare plockas på. Mygel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Motala. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt legitimt. Motsatsen är de små uppdiktade och billiga ”firmorna”, som har stora intäkter på bristande redovisning.
Bilverkstäder i Motala distribuerar skilda egenskaper
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att medföra stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Bilverkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade dock inte att åstadkomma ökad tillit. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Modulen grundar sig på upprepade kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och externt av duktiga tillsynsmän. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Motala får licens att märka ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som håller på med fordon i Motala dra till sig entusiasm
Genom Konsumentverket inblandning är det enkelt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Motala. Bland de auktoriserade finns behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beror det på att enbart originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har access till betydligt billigare komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bilkomponenter tagna från en bildemontering med självplock ger möjligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i bildemonterings-stadgan förmåddes otaliga skrotar att sluta eller byta nisch till fordonsrenoveringar istället för bildemontering. Och det finns fortfarande skrotfirmor med illegala uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota en bil. En del skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olovligt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som ”uttjänt Camaro bärgas avgiftsfritt”, eller ”stor med pengar för kasserade bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt klimatlagbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte seriösa bilverkstäder eller bilskrotar i Motala används.