Bilverkstäder i Heby lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

Det förekommer flera olika bilverkstäder i Heby att besluta mellan, när en bilägare behöver få hjälp att reparera bilen. Beroende på om fordonet är äldre och reparationskostnaden hög finns ändå alltid en bilskrot som annat sätt till en dyr bilverkstad. Ett kostnadsanbud från en behörig verkstad kommer antagligen bilinnehavaren att kasta i papperskorgen. De auktoriserade märkesverkstäderna fortlever i det förgångna, då man kunde salta notan rejält. Det här gynnar bara konkurrenterna, som på grund av slappa myndigheter kan uträtta samma jobb till en tredjedel av pengarna. Den ytterst stora särskillnad via konkurrens på olika kriterium, gagnar de lagstridiga bilverkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är förbluffande att se dessa breda ut sina marknadsföring i nätet och pressen vid sidan om registrerade och skattebetalande bilföretag i Heby erbjudande.

Företag som arbetar med bilar i Heby distribuerar skilda beskaffenhet

Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid åtskilliga tillfällen för att bringa disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrens-överenskommelsen ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att åstadkomma ökad förtroende. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sorteringsplan till bolagen. Standarden börjar med periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Heby får tillstånd att märka ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilföretag som håller på med bilar i Heby väcker entusiasm

Igenom Konsumentverket intrång är det okomplicerat att märka 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Heby. Bland de certifierade finns behöriga verkstäder med väldigt dyra lagningar. Kanske beroende på att enbart originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr Auto har tillgång till mycket billigare komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”företagen” som väcker mest entusiasm. Deras priser är fantastiska. Beg. reservdelar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Länsstyrelsens hårda miljökrav i återvinningsstadgan förmåddes många skrotnings företag att avveckla eller lägga om nisch till personbilsrestaurering snarare än för bildemontering. Och det finns ännu skrotföretag med illegala insamlingsställen för fordonsinnehavare, som skall återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Renault bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra betalning för skrot fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt klimatlagen borgar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte seriösa bilverkstäder eller skrotfirmor i Heby utnyttjas.