Bilverkstäder i Hammar ökar sitt intresse för skrotbil

Företag som jobbar med bilar i Hammar utökar fordonens levnadslängd och det är tveeggat. En gammal och bristfällig bil borde ur miljöaspekt lämnas in till en återvinningsföretag med reg. bevis och återvinnas. Men det är i de flesta fall baserat på reparationskostnaden. Hämtas anbud hos en märkesverkstad, med svindyra priser, finns förmodligen inget annan utväg än att köra bilen till skroten. Utvecklingen till allt accelererande renoveringskostnaden har beaktats hos andra registrerade bilföretag. Det har betytt att Hallå Konsument och ARN fått in uppsjö av anklagelser för brister med krav på ersättning. Det väckte även UG`s entusiasm. Så ihop med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev skrämmande. Bara en av 8 kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade utfört arbeten utan att pungslå bilägarna. Det förekom respektabla och vedertagna bilföretag bland de utpekade, så nu kunde en rejäl sanering verkställas inom branschen. Men de små och oärliga verkstäderna har alltid smugit undan myndigheters försök till undersökning. De kan, med sin brist på bokföring, gå vidare som vanligt utan besvärlig inblandning.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Hammar presterar skilda standard

Konsumenternas och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flera tillfällen för att framkalla stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att åstadkomma ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Normen börjar med regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och utifrån av erfarna inspektörer. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Hammar får status att märka ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilföretag som håller på med personbilar i Hammar skapar engagemang

Via Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att separera 2 olika bilverkstäder i Hammar. I kretsen av de ackrediterade finns märkesverkstäder med avsevärt dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har access till mycket billigare bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa miljöanspråk i bilskrotningsstadgan förmåddes otaliga bilmonteringar att avveckla eller ändra inriktningen till bilrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer fortfarande skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för fordonsägare, som måste skrota sitt fordon. Otaliga uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Volvo bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra ersättning för kasserade personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med miljölagbalken borgar bilägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Hammar anlitas.