Bilverkstäder i Tanumshede håller igång gammal bilpark

Har det allmänna myglet inom bilverkstäderna avtagit? Sannolikt både ja och nej. Enligt en förrädisk riggning av fel på skilda personbilar överlämnades dessa in för anpassning och lagning. Förutom de styrkta tillagda felaktigheterna var övrig beskaffenhet utan anmärkning. Flera redogörelser om överlagda och klarlagda felaktigheter föranledde Motormagasinet till närmare studie hos olika bilverkstäder. Tillsammans med Fordonsägarens Riksförbund testades företagen. Resultatet blev dyster. Det visade sig vara mera regel än undantag, att verkstäderna organiserat lurade kunder att erlägga pengar för inte uträttade arbeten. Av åtta testade bilföretag var det blott 1, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det också drabbade stora och etablerade bilverkstäder trädde Hallå Konsument in och agerade. Men många uppdiktade aktörer som håller på med bilreparationer utan redovisning, finns inte alls på Transporstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Firmor i Tanumshede presterar skilda standard

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flera stunder för att bringa ordning i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschkontraktet “Verkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det föranledde MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att designa ett nytt sortimentssystem till bolagen. Standarden bygger på återkommande kvalitetsövervakningar, som kommer att ske både internt och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Tanumshede får tillstånd att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilverkstäder som håller på med fordonsreparationer i Tanumshede dra till sig entusiasm

Via Konsumenternas intrång är det okomplicerat att urskilja 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Tanumshede. Bland de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra reparationer. Kanske beror det på att endast originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “företagen” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är fenomenala. Begagnade reservdelar nerskruvna från en skrot med självplock ger troligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets hårda klimatanspråk i bildemonteringsförordningen drevs massa skrotar att avveckla eller ändra kurs till fordonsreparationer som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt skrotfirmor med förbjudna uppsamlingsställen för bilägare, som ska återvinna sin bil. Många skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “fördärvad Saab bärgas gratis”, eller “bra med pengar för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt naturlagen garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Tanumshede används.