Bilverkstäder i Skiftinge ökar sitt intresse för skrotbi

Företag som jobbar med bilar i Skiftinge kan indelas i 3 klasser. En behörig verkstad eller en legitimerad sådan har förr haft ensamrätt att serva eller fixa ett varumärke under garantitiden. En allbils-verkstad konkurrerar igenom att tillhandahålla sina tjänster till skilda bilmärke. Den 3 exemplet är oftast ett fiktivt bluff företag med diffus bokföring. Det har gått många turer runt de olika bilverkstäderna duglighet och uppriktighet både för uträttat arbete som ersättning. Vissa har upptäckts för debitering av icke genomförda arbeten. De tillfogade ryktena kan förklaras till “Uppdrag Granskning” av riggade påpekanden hos tio fordon. Undersökningen pekade på åttio procent felaktigheter men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma faktumet. Dessvärre kastar den dock misstankar mot alla aktörer. Och det drabbar även seriösa bilverkstäder i Skiftinge. Så förekommer vissa “bilföretag” i landet, som utför reparationer för fantasipriser på grund av avsaknad av redogörelse.

Verkstäder i Skiftinge presterar olika kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid flera stunder för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet “Verkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att frambringa ökad tilltro. Det förorsakade MRF och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Standarden börjar med bestämda kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och utomstående av duktiga tillsynsmän. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Skiftinge får medgivande att signera “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små företag som håller på med personbilar i Skiftinge väcker uppståndelse

Igenom Konsumenternas inblandning är det okomplicerat att skönja två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Skiftinge. Bland de godkända existerar behöriga verkstäder med avsevärt dyra lagningar. Kanske beroende på att endast originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till betydligt mer prisvärda bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är fenomenala. Beg. komponenter nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa klimatbegäran i bildemonteringsförfattningen tvingades otaliga skrotar att sluta eller lägga om kurs till fordonsrestaurering snarare än för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotfirmor med kriminella uppsamlingsställen för ägare, som skall skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “trasig Kia bärgas avgiftsfritt”, eller “hög med pengar för skrot bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljölagen borgar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och borttagen hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Skiftinge används.