Aktörer som håller på med bilreparationer i Simrishamn utökar personbilens varaktighet på ont och gott. En gammal och skadad bil bör ur miljöaspekt överlämnas in till en skrot med reg. bevis del 2 och återvinnas. Men i många fall utifrån reparationskostnaden. Höra med pris från certifierad bilverkstad, med ocker priser, finns troligtvis inget annan utväg än att skrota bilen. Utvecklingen till allt högre renoveringskostnaden har observerats hos andra behöriga bilverkstäder. Det har medfört att Konsumenternas och Arn & Company AB fått in uppsjö av anklagelser för brister med krav på betalning. Det framkallade även Svenska Dagbladets intresse. Så ihop med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev skrämmande. Blott en av åtta kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade utfört arbeten utan att pungslå fordonsägarna. Det förekom aktningsvärda och allmänt accepterade firmor bland de namngivna, så nu kunde en ordentlig upprensning göras inom branschen. Men de små och oseriösa bilföretagen har alltid slunkit förbi myndigheters försök till inspektion. De kan, med sin avsaknad på bokföring, gå vidare som vanligt utan obekväm inblandning.
Bolag som jobbar med bilar i Simrishamn levererar skilda beskaffenhet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att framkalla stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet ”Verkstadens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till bolagen. Nivån startar med upprepade egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och externt av skickliga kontrollanter. Alla certifierade bilverkstäder i Simrishamn får status att märka ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små aktörer som håller på med bilar i Simrishamn skapar entusiasm
Via Konsumentverket inblandning är det lätt att skönja två skilda företag som jobbar med bilar i Simrishamn. I kretsen av de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med relativt kostsamma lagningar. Möjligtvis beror det på att enbart originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har åtkomst till mycket billigare bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets hårda naturanspråk i bilskrotsstadgan pressades otaliga bilskrotar att avveckla eller ändra mål till fordonsreparationer som alternativ för demontering av fordon. Och det finns fortfarande skrotfirmor med lagstridiga uppsamlingsställen för fordonsägare, som skall skrota sitt fordon. Massor skrotbilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Ford bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för söndriga bilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt miljölagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte certifierade bilverkstäder eller skrotar i Simrishamn anlitas.