Bilverkstäder i Malmslätt slåss mot illegal konkurrens

Numera försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre baseras det här på den krassa sanningen. Pressen redogör om en manipulerad fälla för bestämda bolag runt om i sverige. Och resultatet är nedslående. Ofattbara 7 av 8 kontrollerade bilfirmor kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. En del hittade till och med på egna fel som inte förekom, men reparerades mot ersättning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är många hundralappar som ägare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Malmslätt. Men de kan ta skyhöga betalningar helt lagligt. Motsatsen är de små fiktiva och billiga “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.

Bilverkstäder i Malmslätt levererar skilda beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal situationer för att medföra stadga i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen “Verkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att frambringa högre förtroende. Det orsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Normen grundar sig på upprepade egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utifrån av skickliga tillsynsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Malmslätt får licens att stämpla “Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder som sysslar med fordonsrestaurering i Malmslätt dra till sig engagemang

Igenom Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att urskilja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Malmslätt. I kretsen av de legitimerade förekommer auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till mycket billigare delar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest intresse. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade delar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Via Länsstyrelsens tuffa klimatvillkor i återvinningsstadgan pressades massa bilskrotar att sluta eller ändra mål till bilreparationer istället för återvinning. Och det finns fortfarande skrotföretag med kriminella insamlingsområden för fordonsinnehavare, som skall återvinna sin bil. Många skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “trasig Opel bärgas kostnadsfritt”, eller “bra betalning för skrot bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för skrotbilar. I enlighet med klimat-lagbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Malmslätt anlitas.