Bilverkstäder i Färjestaden ökar sitt intresse för skrotbil

Det är fordonsägares förskräckelse att besöka en oärlig bilverkstad i Färjestaden. Även om ett pris getts hittar den sluge verkstadsägaren ofta fiktiva fel, som åtgärdats och måste ersättas. Expressen refererar till Bilmännens Riksförbund manipulerade brister till 10 olika verkstäder över hela sverige. Bara ett företag tog betalt för rätt reparation. De övriga 7 vilseledde sina kunder på åtskilliga hundralappar. De behöriga bilverkstäderna har förmåga att pungslå sina kunder på legitimt förfaringssätt, medan det avslöjades fräcka bluff företag bland övriga bilverkstäder spridda i landet . De små falska bilverkstäderna genomför lagningar med begagnade delar till drömpris. Men entusiasmen för uttjänta fordon, som används olagligt, har ökat påtagligt. Och deras goda lönsamhet grundas inte på saltade fakturor.

Bilverkstäder i Färjestaden levererar skilda standard

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att bringa struktur i fordons områdets falsarier. Det har medfört i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Verkstadens reparationsvillkor.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att skapa högre tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Modulen startar med upprepade egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av kunniga kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Färjestaden får lov att märka “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som sysslar med fordonsrestaurering i Färjestaden skapar uppståndelse

Via Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att urskilja 2 olika bilverkstäder i Färjestaden. I kretsen av de godkända existerar behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för lagningar. Möjligtvis beror det på att endast originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har åtkomst till betydligt billigare bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som skapar mest entusiasm. Deras priser är oöverträffliga. Beg. delar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa miljöbegäran i bilskrotningsstadgan tvingades massa skrotnings företag att upphöra eller skifta ändamål till personbilsrestaurering istället för bildemontering. Och det finns alltjämt skrotföretag med kriminella uppsamlingsområden för bilägare, som ska skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “gammal Rolls Royce bärgas gratis”, eller “bra ersättning för trasiga personbilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken garanterar bilägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte godkända bilverkstäder eller bildemonteringar i Färjestaden utnyttjas.