Bättre besiktigade Opel-Vivaro har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna bussar har inte minskat via riksdagens rekommendationer. Under mängder med år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa bilkörning. Riksdagens, ökade dieselpriser och skatt för trängsel är några dylika förslag.
Det har utmynnat till betydande fler turer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så familjens andra-bil har fått retirera för andra köp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oberäkneliga framtiden har lett till att väldigt lite nytillverkade bilar avyttras till bilskrot och vanligt folk. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Opel-Vivaro bryter mönstret på ett intressant sätt.
Opel-Vivaro konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala råd från Regeringen, som 2 m avstånd och munskyddens mindre betydelse, har ökat gemene mans motsträvighet att resa allmänna bussar. Att myndigheterna också rekommenderar privatpersoner att använda bilen förändrar inte misstron. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil.
Fördenskull är det mer angeläget än allt annat att ordna fram ytterligare en gammal Opel-Vivaro, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett lugnt vis. För rekommendationerna i all heder, fungerar nog tvåmeters-regeln för sittande människor. Men för personer i trafik på trånga områden låter det mer som en utopi. Därför bör införskaffade av en andrabil behandlas med förtur.
Uttjänta Opel-Vivaro rullar vidare
Bra kördugliga Opel-Vivaro med stora växthusavgaser och oduglig trafiktrygghet kan i de flesta fall ses som skrot. Bortsett från att återvinna bilen har de blivit tilltalande för den samordnade kriminaliteten för lagstridig utförsel speciellt till Nigeria. Där är avkastningen ungefär elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats många mindre verkstäder, som med enkla metoder kan få gamla Opel-Vivaro godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen råder allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Vivaro
Certifierade bildemonteringar, som normalt skrota bilen för återvinning, lockar fordonsinnehavare med höga betalningar. Några naturvänner har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att avvärja vidare åkande av klimatfördärvande och lägre trafiksäkra fordon.
Men via skräcken att åka kollektivt har den stora efterfrågan höjt priserna. De kasserade bilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsfrågor kommer i andra hand av familjens trygghet under beordrade turer. Så dessa billiga begagnade Opel-Vivaro går åt som smör i solsken. Ur natursynvinkel är det ett steg tillbaka otal decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?