Bättre kördugliga Opel-Astra har fått en försäljningssuccé som inte någon gång tidigare upplevts. Och det beror på den uppkomna omständigheten med den nuvarande fruktade covid-19. Ångesten att åka kollektivt har inte ebbat ut genom Folkhälsomyndighetens råd. Under flera år har Regeringens beslut varit avsedda för minskad användning av personbil. Bonus-Malus, ökade bränslepriser och trängselskatt är en del sådana typfall. Det har lett till markant mer resor till och från jobbet har åkts kollektivt. Så familjens andra-bil har fått ge efter för andra köp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oförutsebara morgondagen har inneburit att få nytillverkade fordon säljs till vanligt folk. Vilket omfattar flertalet statusprylar. Men en körduglig Opel-Astra bryter strukturen på ett påfallande vis.
Opel-Astra konkurrerar med kollektivtrafiken
Generella råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters mellanrum samt munskyddens lägre betydenhet, har ökat allmänhetens olust att använda allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också föreslår allmänheten att köra bil ändrar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet har inte tillgång till en personbil. Fördenskull är det mycket mer väsentligt än allt annat att anskaffa ännu en besiktigad Opel-Astra, så att alla i hushållet kan köra på ett betryggande vis. För referenserna i all aktning, fungerar nog 2 m-principen för sittande folk. Men för personer i förflyttning på besvärliga ytor gestaltas det mera bilskrot som en dröm. Av den orsaken ska införskaffade av en andrabil behandlas med förtur.
Uttjänta Opel-Astra rullar vidare
Bra begagnade Opel-Astra med stora koldioxidutsläpp och usel trafiktrygghet kan i flertalet fall gälla som skrot. Frånsett att skrota bilen har de blivit tilltalande för den organiserade brottsligheten för illegal utskeppning framför allt till Afrika. Där är försäljningspriset omkring tio gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med primitiva renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Opel-Astra godkända genom en bilprovningen. Så kampen existerar redan för familjen, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Astra
Legitimerade skrotföretag, som som oftast kasserar bilen för reservdelar, frestar fordonsägare med stora ersättningar. Några naturkamrater har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att hämma mer åkande av klimatfördärvande och mindre trafiksäkra fordon. Men via fasan att åka tåg har den stora efterfrågan ökat priserna. De utslitna bilarna kommer att leva vidare. Klimat och trygghetsförfrågan kommer i skuggan av familjens trygghet under beordrade turer. Så dessa billiga kördugliga Opel-Astra går åt som smör i solsken trots att Bonus-Malus hotar. Ur klimatsynvinkel är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för jämnan?