Bilskrot tävlar om uttjänade Opel-Agila

Billiga begagnade Opel-Agila har fått en försäljningsframgång som inte tidigare upplevts. Och det beror på den uppkomna omständigheten med den rådande fruktade epidemin. Ångesten att resa allmänna bussar har inte minskat igenom riksdagens uppmaningar. Under mängder med år har de politiska besluten varit riktade mot minskad körning med bil. Regeringens, ökade dieselpriser och skatt för trängsel är en del sådana typfall. Det har bilskrot utmynnat till betydande fler turer till och från arbetet har åkts kollektivt. Så familjens andra-bil har fått retirera för andra inköp. Men nu saknas andra-bilen mer än allt annat. Den oförutsebara framtiden har medfört att väldigt lite nyproducerade fordon säljs till vanligt folk. Vilket gäller för många statusprylar. Men en besiktigad Opel-Agila bryter mönstret på ett frapperande sätt.

Opel-Agila konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga råd från Folkhälsomyndigheten, som två m avstånd samt munskyddens mindre relevans, har ökat människors olust att resa allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten även rekommenderar gemene man att köra bil förändrar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Av den orsaken är det viktigare än allt annat att fixa fram ytterligare en gammal Opel-Agil , så att alla familjemedlemmar kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all ära, fungerar nog 2 m-föreskriften för sittande personer. Men för människor i rörelse på svårframkomliga ytor framställs det mera som en dröm. På grund av detta skall köpandet av en andrabil gynnas.

Uttjänta Opel-Agila rullar vidare

Prisvärda besiktigade Opel-Agila med stora koldioxidföroreningar och dålig trafiktrygghet kan i flertalet fall betraktas som skrotbilar. Med undantag av att återvinna bilen har de blivit begärlig för den förbjudna brottsligheten för lagstridig export speciellt till Mellanöstern. Där är avkastningen cirka 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd små verkstäder, som med simpla förbättringar kan få gamla Opel-Agila godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Agila

Godkända bildemonteringar, som brukligt kasserar bilen för demontering, lockar bilägare med höga ersättningar. Några klimatkamrater har valt att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att upphöra med vidare åkande av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men via rädslan att använda kollektivt suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Natur och ärenden är sekundärt av familjens säkerhet under beordrade resor. Så dessa prisvärda besiktigade Opel-Agila säljs som aldrig tidigare. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för alltid?