Företag som jobbar med bilar i Brålanda utökar bilens ålder och det är tveeggat. En ålderstigen och defekt personbil bör ur miljömening köras in till en återvinningsföretag med registreringsbevis och fragmenteras. Men det är i de flesta fall baserat på lagningskostnaden. Hämtas anbud hos en behörig verkstad, med ocker priser, finns antagligen inget val än att skrota sin bil. Trenden till allt tilltagande lagningskostnaden har beaktats hos andra registrerade bilföretag. Det har syftat till att Konsumentverket och Arn & Company AB fått in uppsjö av anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det väckte även Kalla faktas engagemang. Så i sällskap med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev kuslig. Blott en av 8 kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade utfört arbeten utan att pungslå kunderna. Det anträffades aktningsvärda och väletablerade firmor bland de utpekade, så nu kunde en rejäl sanering göras i branschen. Men de små och oärliga bilverkstäderna har alltid smugit undan myndigheters försök till översyn. De kan, med sin avsaknad på redovisning, fortskrida som vanligt utan besvärlig ingripande.
Bilverkstäder i Brålanda distribuerar skilda egenskaper
Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit företag som jobbar med bilar vid många tillfällen för att bringa struktur i en djungel av områdets falsarier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Bilverkstadens reparationsparametrar.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att skapa högre tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till bolagen. Normen grundar sig på regelbundna egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och externt av erfarna tillsynsmän. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Brålanda får lov att stämpla “Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre Företag som sysslar med bilreparationer i Brålanda väcker entusiasm
Genom Konsumentverket ingripande är det inte svårt att separera två annorlunda bilverkstäder i Brålanda. Bland de godkända förekommer auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Möjligtvis beror det på att endast originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har access till betydligt billigare komponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “verkstäderna” som väcker mest engagemang. Priserna de har är fantastiska. Begagnade bilkomponenter tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens hårda miljöföreskrifter i bilskrotsbestämmelsen förmåddes flera bilmonteringar att stänga eller skifta inriktningen till fordonsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det förekommer än idag skrotföretag med illegala insamlingsområden för bilägare, som behöver skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “uttjänt Ford bärgas utan kostnad”, eller “bra med pengar för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt naturlagen borgar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Brålanda används.