Det förekommer branscher, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från auktoriserade varumärken till uppdiktade “firmor” med skattefri redovisning. Den förvrängda kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det behövs ingen stor erfarenhet att hålla Myndigheterna bortom de väl synliga men oregistrerade eller kumpan-ägda “bilverkstäderna”. Det förekommer ytterligare brister och felaktigheter hos företag, som är relativt dåligt för bilföretagen. Ockerpriser, avsiktlig fiffel med inte utfört reparation samt krav på ersättning av fejkade felaktigheter, bör skicka många av bolagen till en åklagare. De legitimerade verkstäderna i Torslanda arbetar enligt lag kvar i den tiden, då de hade monopol på sitt eget fordonsmärke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesverkstäderna tycks inte ha insett, att den euforiska tiden är passé. Kalla Faktas upptäckt av fusk och bedrägligt förfarande genom riggade personbilar på sju av åtta företag som jobbar med bilar i Sverige. Det startade aktiviteter hos berörda myndigheter.
Bolag som jobbar med bilar i Torslanda levererar skilda standard
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid många gånger för att framkalla disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet “Bilföretagens renoveringskriterium.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att åstadkomma högre anseende. Det förorsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Normen grundar sig på ordentliga kvalitetsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Torslanda får tillstånd att signera “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små verkstäder i Torslanda skapar intresse
Genom Konsumenternas ingripande är det enkelt att skönja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Torslanda. I kretsen av de behöriga finns auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra lagningar. Eventuellt beroende på att enbart originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som väcker mest intresse. Deras priser är makalösa. Begagnade bilkomponenter demonterade från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets hårda klimatvillkor i bilskrotningsstadgan tvingades otaliga skrotar att avveckla eller byta nisch till fordonsrestaurering som ersättning för bilskrotning. Och det förekommer än idag bildemonteringar med illegala insamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota sitt fordon. Massor uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “gammal Volvo hämtas avgiftsfritt”, eller “stor betalning för kasserade bilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för skrotbilar. I enlighet med naturlagen garanterar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Torslanda anlitas.