Att skrota en bil från Dannebacken miljöförståndigt, efter Länsstyrelsens stadgar till fordonstillverkarna, har betytt mycket för fordonsägarna. Första direktivet att uppsamla och betala återvinningskostnaden åtföljdes av krav på återvinning. Godkända skrotar tvingades styra om processen efter nya återvinningsbestämmelser, som beordra en naturförståndig arbetsgång i enskildhet. Ingen bilskrot tilldelades tillstånd från Naturvårdsverket utan acceptabel granskning av Miljöförvaltningen. Och efter ett antal års utveckling har uttjänta bilars värde framflyttats. Den trista anblicken av dumpade uttjänta bilar i miljön har helt eller delvis upphört. Så Riksdagens miljöinställda lagar och föreskrifter har varit verksamma för hantering av skrotbilar i Dannebacken som nått slutdestinationen. Men rullande fordon på vägarna åsamkar förstörelser, som driver ett livsviktigt miljö system att bryta samman.
Naturförfallet i Dannebacken kopplas till fordons co2-utsläpp
Att skrota en bil ”naturklokt” i Dannebacken kan alltid få människor att reagera mot hotet, som på lång tid är avsevärt illavarslande än corona-pandemin. Och det kommer an på det humanitiva bidraget av kontamination, som förorsakas av diesel som bränsle till sitt fordon, och tros vara knutna till alla nuvarande naturkrafter. Gradtalet har i medeltal höjts med en komma två grader. Men är två komma fem grad i nordpolen, som vårt land till viss del gränsar till. Vår medeltemperatur går upp årligen och är i år den högsta som kunnat beräkna. Glaciärerna töar och skogsområden förflytta sig uppemot med två m per år. Väderleken med het luft och vindar från söder förbättrar inte den destruktiva förloppet i Arktis eller Västergötland. För att hejda värmespridning uppehåller sig CO2 som ett filt i atmosfären. Det korrigeras naturligt igenom vulkaners eruption med gigantiska koldioxid-kontamination. Men det humanitiva utsläppet utökar hinnans täthet och isolationskapacitet drastiskt. Det konstgjorda filtens växande värmetillstånd kan inte någon fixa med en vaccinspruta. Man behöver inte vara forskare för att haja konsekvenserna av ett helt krossat ekologiskt struktur, som ska justera gradtal och därmed vädret.
Skrotning av uttjänta fordon i Dannebacken kan inverka på förändringen i väderförhållandet
Att återvinna uttjänta fordon miljösmart i Dannebacken med bidragande miljöförbättring, är väl som att hitta en nål i en stor myrstack. Men det är mängden som åstadkommer skillnaden. En bil går igenom 3 faser med CO2-utsläpp. Stålproduktion, tillverkning och användning, där äldre personbilar är rena klimatskurkar med höga koldioxid i föroreningarna. Genom att lämna fordonet för bilskrotning för återanvändning, uppnås det främsta effekterna att klimatklokt deltaga i en procedur för klimattillstånd. För varje 1 000 kg återvunnet metall sänks CO2-utsläppet likafullt. Och energibehovet sjunker med 80 procent via det eviga kretsloppet, som en sådan skrotning innebär. Så förnuftiga avgöranden, att separera från äldre klimatförbrytare, kan bidra till att vända den negativa förändringsprocessen.