Värdet för en äldre Fiat-Scudo på en legitimerad bilskrot som hämtar i Stenungsund hade under lång tid varit noll kronor. Det innebar att fordonsägaren var piskad att bekosta för bilåtervinningen.
För cirka tolv år sedan avvecklades den statliga skrotpengen när man skrotade bilen i Stenungsund. Den hade utjämnat en stor del av kostnaden, så massor bestämde sig att avregistrera sin Fiat-Scudo på en skrot i Stenungsund. Men när skrotpengen försvann ökade också mängden med nedskräpning av skrotbilar på alla möjliga ställen.
Trafikverket avfattade återanvändning för Fiat-Strada hos bilskrot i Stenungsund och nya skarpa stadgor till biltillverkare för att få stopp på de naturfarliga verken. Organisationen kommenderades ta emot en komplett bil och skrota fordonet gratis. De behövde också organisera hopsamling av alla skrot bilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en legitimerad skrot som betalar i Stenungsund skulle, frånsett avyttring av begagnade delar, även få andra intäkter för en förbrukad Fiat-Scudo.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Fiat-Scudo hos skrotfirmorna i Stenungsund
Bilfabrikanterna bereddes anvisningar om en 95-procentig retur av en Fiat-Scudo till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års febrilt jobb har detta mål nåtts med god marginal. Därför har krav på kompensation omvandlats till en acceptabel ersättning för uttjänta bilar på en Länsstyrelsen godkänd skrot med självplock i Stenungsund. Men återvinningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik med avregistrering utan Länsstyrelsens brutala inblandning på återvinningsföretagen.
Kasserade bilar klassades som klimatprekärt avfall, och naturmyndigheten bereddes i uppdrag att tillse att de de strama lagarna genomfördes precist. Återvinning och miljövänlig bilskrotning i Stenungsund av en Fiat-Scudo hos en legitimerad skrotfirma klimatanpassades och kontrollerades så noga att lagstridig business skulle droppa av.
Det förorsakade också, att nära femtio procent av landets skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omändringen med mottagningsbevis och skrotintyg för återvinning av bilar förverkligats till de nya riktlinjerna. En lämplig bildemontering följer naturvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Scudo och andra trotjänare är önskade föremål.
Bilskrotar i Stenungsund slåss om att få tag i äldre Fiat-Scudo
Att fordonsvrak når en skrotfirma i Stenungsund efter tuff rivalitet om en gammal Fiat-Scudo är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar med övergivna bilar har skett en god stund. Det skildras i Östra Småland / Nyheterna hur klimatinspektörer och aina bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har lokaliserat en ny och riskfri näring vid sidan av knarkförsäljning. Och handeln med att skrota avställda bilar och återinförande av uttjänta bilar i trafik ökar stadigvarande.
Efterfrågan efter prisvärda begagnade bilar som Fiat-Scudo är högre än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker handlar och dona tillräckligt strikt med billiga bilreservdelar. Detta är så klart ett bakslag med fullmakt för de aktiva klimathjältarna, som tampas mot de höga avgasföroreningarna. I nuvarande pandemins uppmaning, att köra personbil istället för att använda spårvagn, stiger engagemanget för köp av en billig andrabil till hushållet högsta prioritet. Så en etablerad skrotfirma i Stenungsund ser med sorgsenhet hur en rostig miljö- och trafikfarlig Fiat-Scudo åker bredvid sin återvinning.