Naturvårdsverket påverkar Fiat-Marea mottagning hos bilskrot i Stenungsund

Kasserade Fiat-Marea efterlyses av legitimerad bildemontering i Stenungsund för demontering. De delar som anses ha någon livslängd kvar skruvas ner för försäljning. Än idag är det väldig brist av beg. bilkomponenter, så dessa kan ge mer pengar vid försäljningen av en Fiat-Marea till en bildemontering i Stenungsund. Tack vare upphörandet av den obligatoriska skrotningspremien var det komplicerat för ägare att skrota sin bil kostnadsfritt. Därför beslutade sig flera att dumpa sina uttjänta personbilar i miljön istället för att skrota bilen i Stenungsund miljövänligt. Men det bryderiet försökte Transportstyrelsen fixa med introduktion av hårda regler för 13 år sedan. Bilfabrikanterna med producenterna i spetsen drevs till en del eftergifter för en Fiat-Marea hos en behörig bilskrotning i Stenungsund. Dessutom fick de ansvaret att samla in skrot bilarna till en auktoriserad bilskrot och ingen bilägare skulle ha längre än 5 mil till närmaste bilskrot eller mottagningsställe. Det senare kravet har inte helt lyckats, varför bilskroten behöver hämta skrotbilen hos kunden.

Attraktiva bildelar höjer ersättning på Fiat-Marea för skrotfirmorna i Stenungsund

Fordonstillverkare bereddes hänvisning om en 95-procentig återföring av en Fiat-Marea till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flertalet års energiskt arbete har detta mål nåtts med god marginal. Därför har fordran på kompensation ersatts av en tillfredsställande ersättning för ett bilvrak på en certifierad bilskrot i Stenungsund. Men återvinningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala inblandning på bilskrotarna. Kasserade bilar stämplades som miljövanskligt avfall, och Miljöledningen bereddes i uppdrag att se till att de de kraftiga föreskrifterna genomfördes ackurat. Återvinning och miljöhantering av en Fiat-Marea hos en lämplig bilskrot i Stenungsund naturjusterades och kontrollerades så noga att illegal aktivitet skulle droppa av. Det förorsakade också, att nära 50 % av Sveriges bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omläggningen av att skrota bilar gratis realiserats till de nya riktlinjerna. En auktoriserad skrot följer miljövillkoren utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Marea och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilskrotar i Stenungsund tävlar om att köpa äldre Fiat-Marea

Att avregistrering av gamla bilar på bilskrotning i Stenungsund har grym maktkamp om en murken Fiat-Marea är ingen ny information. Utan mottagningsbevis och skrotningsintyg kan man aldrig vara säker på att fordonet återvinns. Illegala exporter har försiggått en god stund. Det beskrivs i Lysekilsposten hur miljögranskare och länsman bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har påträffat en ny och trygg näring vid sidan av droghandeln. Och rörelse med utskeppning av miljöfarliga fordonsvrak i trafik växer konstant. Efterfrågan efter billiga begagnade bilar som Fiat-Marea är större än någonsin. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder köper och dona tillräckligt grundligt med begagnade bilreservdelar. Detta med övergivna bilar i Stenungsund är givetvis ett bakslag för de aktiva klimathjältarna, som slåss mot de höga koldioxidföroreningarna. I den aktuella virus uppmaning, att åka personbil i stället för att resa spårvagn, växer engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till familjen högsta option. Så en legal bilskrotning i Stenungsund utan nedskräpning av skrotbilar ser med dysterhet hur en rostig miljö- och trafikfarlig Fiat-Marea åker via sin återvinning.