Bil demontering av en Citroen-DS21 hos en legitimerad skrot i Stenungsund ger bilägaren en skälig ersättning vid skrotning av ett uttjänt fordon. Det är inte länge sedan bilägaren var tvungen att betala för att skrota sin bil. Trots erhållen statlig skrotpremie kostade det ett visst belopp på en skrot. Och för att spara stålar ordnade fordonsinnehavaren en avgiftsfri avhysningsställe. När skrotningspremien försvann växte de miljöfördärvande dumpningarna till allas förtret. Flera kommuners klimatbetrodda fick rasande medborgare att skria, då inga ingripanden genomfördes.
Så det blev tid för Länsstyrelsen att ta i med hårda nävar. Tuffa förordningar till fordonstillverkare och företag i Stenungsund utformades. Fordonstillverkarna fick överta ansvaret för återvinning och insamling av alla skrotbilar i Sverige.

Inga kostnader fick drabba bilägarna. De medförde dessutom planera för en målinriktad bil demontering. Det goda konsekvensen ger idag fordonsinnehavaren till Citroen-DS21 en skälig kompensation.
Skrotning av äldre bilar höjer ersättning på Citroen-DS21 hos skroten i Stenungsund
Fordonstillverkare bereddes hänvisning om en nästan fullkomlig återföring av en Citroen-DS21 till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flertalet års energiskt jobb har detta mål uppnåtts med god marginal. Därför har fordran på betalning ersatts av en godtagbar ersättning för uttjänta bilar hos bilskrot i Stenungsund. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets brutala inblandning hos bilskrotarna.
Skrotbilar karakteriserades som naturprekärt avfall, och Miljöledningen gavs i uppgift att tillse att de de tuffa bestämmelserna verkställdes ackurat. Återvinning och miljöhantering av en Citroen-DS21 hos en lämplig bilskrot i Stenungsund klimatjusterades och inspekterades så noga att illegal aktivitet skulle upplösas. Det förmådde även, att nära femtio procent av Sveriges skrothandlare var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omläggningen av återvinning av bilar realiserats till de nya reglerna. En certifierad skrot följer klimatkraven utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Citroen-DS21 och andra trotjänare är önskade föremål.
Skrotföretagen i Stenungsund har konkurrenter om gamla Citroen-DS21
Att bilskrotning i Stenungsund har kärv maktkamp om en gammal Citroen-DS21 är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har försiggått en god stund. Det beskrivs i Oskarshamns-Tidningen hur miljöövervakare och länsman bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag.
Den samordnade kriminaliteten har upptäckt en ny och riskfri verksamhet vid sidan av narkotikan. Och hantering med utrikeshandel av skrotbilar i trafik stiger oavbrutet. Suget efter prisvärda begagnade fordon som Citroen-DS21 är mer än någonsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder förvärvar och fixar tillräckligt noga med beg. reservdelar.
Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva klimatkämparna, som slåss mot de stigande koldioxidutsläppen. I den rådande virus uppmaning, att färdas med bil i stället för att använda kollektivt, ökar intresset för köp av en prisvärd andrabil till hemmet största option. Så en lämplig skrot i Stenungsund ser med dysterhet hur en uttjänt klimat- och trafikfarlig Citroen-DS21 åker utmed sin bildemontering.