Det är offentligt kartlagt och överlagt, att Jorden förvärras på ett uppskakande sätt. Den största delen beror på det stora koldioxidföroreningar från gamla, mer eller mindre uttjänta,bilar i Kinna. Massor har författas om dumpade skrotbilars destruktiva verkan på omgivningen. Men få av dessa skrivelser har omnämnt den gigantiska naturförvärrande, som dessa uttjänta fordon orsakar i Sverige. Vetenskapsman är rörande enade om att CO2-föroreningar leder till den så kallade temperaturhöjande klimatpåverkan med högre värme som följd. Och naturförvärrande med den ena miljötragedi efter andra följer i och med försämringen. Det vore logiskt att miljöfarliga personbilar försvinner ur trafik. Tyvärr är det så att miljön kommer i andra hand för många. Så varför tillser inte alla bilägare att den blir återvunnen enligt ställda krav.
Förkastade uttjänta fordon från Kinna kan användas laglöst
Innan en uttjänt bil i Kinna hamnat på en auktoriserad skrot med lämnad reg. bevis del 2, och mottagningsbevis tagits emot, riskerar den bli använd i kriminella ändamål. Ett klimat- och färdselskadlig fordon ger tiofalt till försäljaren i ett annat land. Det råder förbud att skeppa ut kasserade bilar som saknar giltig undersökning. Det är kanske upphovet till den vinstgivande businessen hos den samordnande brottsliga verksamheten. Länsstyrelsen och Regeringens insats avgränsas till inskrivning av antalet förbjudna utförda skrotbilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Göteborgsposten som intervjuat tillsynsmän från ett klimatkansliet i Uddevalla hamn. När en uttjänt bil i Kinna säljes genom webben eller pressen, kan fordonet även återgå i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och många mindre verkstäder reparerar enkelt de natur-och trafikfarliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilinnehavare lämnar sin demolerade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotintyg från en behörig skrot, kan det orsaka framtida bekymmer. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på ägaren. Och detta framgår tydligt i klimatbalken. För att avstyra oegentligheter vid försäljning bör säljaren vidta åtgärder för att ta bort sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, och skrotarnas effektiva sanering i enlighet med bilskrotningslagen, kan fordonsinnehavaren räkna med en stor betalning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik situation, som risken finns för att de uttjänta bilarna kan komma på berörda villovägar, med framtida bryderi som följd.
Alla kasserade bilar från Kinna bör transporteras till en godkänd bilskrot
Lämnar bilägaren personligen in sitt fordonsvrak till en legitimerad skrot undanröjs osäkerheten för bedrägligt förfarande. Innan proceduren med skrotning skruvas populära bilkomponenter för återanvändning och saluförs. Och genom kvittens, som intygar återvinning och avfärdande hos Transportstyrelsen, ansvara för en tillåten handling. Samtidigt inkasserar bilinnehavaren maximal kompensation för en uttjänt bil i Kinna. Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara smart att ta reda på alternativen. Måste bilvraket bärgas är osäkerheten desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Tillse att transport sker av en avtalad partner till en legitimerad skrot, också att ett underskrivet mottagningskvittens med skrotningsintyg överlämnas, som intyg för kommande avfärdande på Trafikverket. Kontrollera, före hämtningen, att tillåtelse för bärgning av skrotbilar är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant blankett disponibelt och läsbart på sin webbsida. De här enkla åtgärder borgar för att en uttjänt bil i Kinna vårdas på ett legalt och klimatsäkert vis.