Ägarkrav uppfylles inte med skrotbilar i Kiruna

Genom att studera Länsstyrelsens statistik går det att läsa, att massor avställda fordon tycks försvinna från landet. Normalt är avställda bilar uppställda med körförbud och klassas klimatmässigt som uttjänta fordon. Riksdagens motion 2017/18:246 bekräftar att flertalet är på drift via citat:”Antalet fordon som transporteras in till bilskrotar har sjunkit kraftigt.” flera av dessa bedrövliga fordonsvrak från Kiruna har återinförts i trafik någonstans. Att de, genom sina stora koldioxidföroreningar, samtidigt är en stor källa till den dramatiska klimatförändringen är inget mysterium. Känner de gamla bilägarna till förhållandet? Eller har de blivit utnyttjade till illegala handlingar? För flera år sedan var det kostsamt att skrota bilen. Då fanns väl inte heller något offentlig miljötänkande. Så plånboken var nog prioritet ett och så borde den vara även nuförtiden. För bilproducenternas verkningsfulla recycling har gett skrotbilarna ett helt annat betydenhet, som kommer ägarnas ekonomi till del.

Förkastade uttjänta fordon från Kiruna kan brukas kriminellt

Före en skrotbil i Kiruna hamnat på en auktoriserad bilskrot med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, finns risk att den blir utnyttjad i olagliga ändamål. Ett natur- och färdselvådlig bil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det är förbud att föra ut kasserade bilar som saknar acceptabel inspektion. Det är kanske upphovet till den vinstgivande affärsverksamheten hos den organiserade brottsligheten. Länsstyrelsen och polisens prestation definieras till registrering av antalet förbjudna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Expressen som intervjuat tillsynsmän från miljökontoret i Stockholms hamn. När en kasserad personbil i Kiruna annonseras ut genom nätet eller kvällstidningar, kan fordonet också återgå i trafik utan ägarens medvetande. Och flertalet mindre verkstäder lagar enkelt de klimat-och trafikskadliga personbilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsinnehavare överlämnar sin kasserade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotintyg från en legitimerad skrot, kan det leda till framtida bekymmer. Ansvaret för återvinning och avregistrering vilar tungt på bilägaren. Och detta visas tydligt i klimatförordningen. För att undvika fuffens vid handel borde säljaren vidtaga initiativ för att undanröja sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, och bilskrotarnas väl planlagda modernisering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan bilägaren vänta sig en bra ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik situation, som risken förekommer för att de uttjänta bilarna kan komma på nämnda villovägar, med kommande bryderi som efterdyning.

Samtliga uttjänta fordon från Kiruna skall överlämnas till en legitimerad bilskrot

Transporterar ägaren personligen in sin uttjänta bil till en auktoriserad skrotfirma minskar faran för bedrägerier. Innan förfarandet med skrotning skruvas efterfrågade bilkomponenter för återbruk och renoveras för att senare säljas vidare. Igenom skrotintyg, som validerar återvinning och avfärdande på Trafikstyrelsen, tryggar en legitim behandling. Parallellt inkasserar ägaren maximal kompensation för en skrotbil i Kiruna. Men beloppet varierar med flera tusen kronor. Så det kan vara inkomstbringande att undersöka varianterna. Behöver bilen bärgas är osäkerheten högre att den hamnar i orätta händer. Men det existerar alternativ att sätta hinder för de förbjudna verksamheterna. Att se till bärgning utförs av en avtalad partner till en legitimerad bilåtervinnare, samt att ett underskrivet mottagningskvitto med skrotintyg avlämnas, som evidens för annalkande avregistrering hos Trafikverket. Avsyna, innan transporten, att licens för bärgning av kasserade bilar är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sådant blankett lätt tillgängligt och öppningsbart på sin hemsida. Dessa enkla steg borgar för att en uttjänt bil i Kiruna vårdas på ett rättmätigt och klimatsäkert sätt.