Svarta pengar avgör skrotbilar från Fritsla öde

Igenom att undersöka Länsstyrelsens rapporter går det att läsa, att en uppsjö avställda bilar tycks försvinna från landet. Vanligtvis är avställda personbilar uppställda med nyttjandeförbud och klassas klimatmässigt som skrotbilar. Riksdagens motion 2017/18:246 intygar att flertalet är på drift via hänvisning:”Uttjänta bilar som transporteras in till skrotar har minskat markant.” flera av de här eländiga fordonsvrak från Fritsla har återinförts i trafik någonvart. Att de, genom sina stora co2föroreningar, samtidigt är anledningen till den dramatiska klimatrubbningen är ingen hemlighet. Vet de gamla fordonsägarna till sakläget? Eller har de blivit utnyttjade till olagliga gärningar? För några decennier sedan var det kostsamt att överlämna fordonet för skrot. Då fanns väl inte heller något generell klimatfunderande. Så ens pengar var nog det första man tänkte på och så borde den vara också nuförtiden. För biltillverkarnas verkningsfulla recycling har gett fordons skrot ett helt annat värde, som kommer bilinnehavarens ekonomi till del.

Förkastade kasserade bilar från Fritsla kan användas olagligt

Innan en uttjänt bil i Fritsla nått en legitimerad bildemontering med lämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, riskerar den bli använd i olagliga syften. Ett miljö- och färdselskadlig fordon ger 10 gånger mer till säljaren i Afrika. Det föreligger förbud att föra ut skrotbilar som saknar acceptabel kontroll. Det är kanske upphovet till den lönsamma affären hos den organiserade brottsligheten. Trafikverket och Riksdagen prestation avgränsas till inskrivning av kvantiteten illegalt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Göteborgsposten som pratat med kontrollanter från naturkansliet i Malmös hamn. När en uttjänt bil i Fritsla annonseras ut genom webben eller dagstidningar, kan fordonet också återgå i trafik utan ägarens vetskap. Och flertalet mindre bilföretag återställer lätt de klimat-och trafikvådliga fordonen i körbart tillstånd. Om en bilägare överlämnar sin kasserade bil för ämnad bildemontering, utan att få mottagningskvitto från en certifierad skrot, kan det innebära kommande trubbel. Åliggande för skrotning och avregistrering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas tydligt i klimatförordningen. För att undvika fuffens vid handel bör säljaren utföra åtgärder för att undanröja sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Via bilfabrikanternas framgångsrika recykling, och skrotarnas rationella modernisering i enlighet med bilskrotsförordningen, kan fordonsägaren förvänta sig en bra ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sån situation, som risken finns för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda avvägar, med kommande trassel som påföljd.

Alla skrotbilar från Fritsla måste avlämnas till en legitimerad bildemontering

Transporterar bilinnehavaren personligen in sitt fordon till en auktoriserad skrotfirma elimineras riskerna för lurendrejeri. Innan arbetsgången med fragmentering skruvas efterfrågade komponenter för återbruk hos en bilverkstad. Igenom mottagningskvittens, som verifierar återvinning och avfärdande på Transportstyrelsen, tryggar en laglig åtgärd. Samtidigt erhåller fordonsägaren bra ersättning för en uttjänt bil i Fritsla. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara inkomstbringande att utforska valmöjligheterna. Ska skrotbilen hämtas är faran desto större att den hamnar i orätta händer. Men det finns alternativ att sätta stopp för de illegala rörelsen. Tillse att transport verkställs av en avtalad partner till en godkänd bilåtervinnare, även att ett påskrivet bevis med skrotintyg avlämnas, som intyg för nästkommande avfärdande på Transportstyrelsen. Kolla, innan transporten, att tillåtelse för frakt av skrotbilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sådant formulär disponibelt och öppningsbart på sin nätsida. Dessa enkla åtgärder säkerställer för att en uttjänt bil i Fritsla vårdas på ett legalt och miljötryggt förfaringssätt.