Det är offentligt känt och överlagt, att vårt klimat försämras på ett uppskakande vis. Den största delen bottnar i det stora koldioxidföroreningar från gamla, mer eller mindre uttjänta,bilar i Fristad. Massor har diktats om övergivna skrotbilars destruktiva verkan på naturen. Men lite av de här inlägg har omnämnt den gigantiska naturförsämringen, som dessa kasserade bilar orsakar i Sverige. Undersökare är rörande enade om att koldioxid-utsläppen orsakar den så kallade växthuseffekten med högre värme som effekt. Och naturförsämringen med den ena naturkatastrofen efter andra följer i takt med regressen. Det vore naturligt att naturfarliga personbilar försvinner ur trafik. Tyvärr är det så att miljön kommer i andra hand för många. Så varför tillser inte alla fordonsägare att den blir demonterad enligt Naturvårdsverkets bestämmelser.
Förkastade skrotbilar från Fristad kan användas olagligt
Innan en skrotbil i Fristad nått en legitimerad bilskrot med lämnad reg. bevis del 2, och mottagningsbevis mottagits, riskerar fordonet bli utnyttjad i olagliga syften. Ett klimat- och trafikskadlig bil ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det är förbud att exportera kasserade bilar som saknar godkänd inspektion. Det är kanske motivet till den lönsamma affärsverksamheten hos den organiserade brottsligheten. Myndigheterna och Riksdagen prestation begränsas till inskrivning av kvantiteten förbjudna utförda skrotbilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Aftonbladet som intervjuat tillsynsmän från ett klimattjänstemän i Göteborgs hamn. När en kasserad bil skrotas i Fristad eller säljes genom nätet eller kvällstidningar, kan fordonet även återgå i trafik utan bilägarens kännedom. Och en del mindre verkstäder lagar lätt de natur-och trafikskadliga personbilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsägare lämnar sin demolerade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotintyg från en behörig skrot, kan det leda till kommande trubbel. Ansvaret för skrotning och avregistrering vilar tungt på fordonsinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen. För att slippa lagbrott vid handel måste säljaren utföra initiativ för att avlägsna sådana vågspel, när tiden är inne att skrota bilen. Genom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill skrotarnas effektiva modernisering enligt bilskrotslagen, kan fordonsägaren vänta sig en bra ersättning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande ersättning. Men det är vid ett sådan tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda villovägar, med kommande trubbel som konsekvens.
Samtliga kasserade bilar från Fristad skall överlämnas till en auktoriserad skrot
Avlämnas bilägaren personligen in sitt fordon till en legitimerad bildemontering undanröjs riskerna för lurendrejeri. Innan proceduren med återvinning plockas populära komponenter för recirkulation hos en bilverkstad. Via skrotintyg, som intygar fragmentering och avfärdande på Trafikstyrelsen, ansvara för en legitim behandling. Parallellt inkasserar fordonsägaren högst ersättning för en uttjänt bil i Fristad. Men priset kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara givande att undersöka alternativen. Behöver skrotbilen bärgas är faran desto större att den inte når en auktoriserad bilskrot. Men det existerar potential att sätta stopp för de olagliga verksamheterna. Att se till transport utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en certifierad bilåtervinnare, därtill att ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotsintyg avlämnas, som bevis för annalkande avregistrering på Transportstyrelsen. Syna, innan hämtningen, att tillstånd för frakt av skrotbilar är utförd av Länsstyrelsen. Ett reko företag har ett sånt tillstånd enkelt åtkomligt och läsbart på sin internetplats. Dessa enkla handlingar säkrar för att bilvraket i Fristad hanteras på ett lagenligt och naturtryggt sätt.