Skatteverket ointresserad av skrotbilsförsäljning i Hörnefors

Kan en skrotbil från Hörnefors avdunsta i intet? Eller kan bilar, som har körförbud, återfalla till förödande körningar med höga co2föroreningar som konsekvens?. Att skrotbilar återuppstår är en realitet. Möjligtvis i en annan del av världen. Men likväl förpestar de luften för alla. Enligt naturbalken ansvarar bilinnehavare för att den uttjänta bilen blir återvunnen och avförd ur Transportstyrelsens bilregister. Ändå exporteras det mängder av skrot fordon hela tiden från Sverige. Antagligen är inte före detta fordonsinnehavare medvetna om falsarierna de inblandas i. Men de är ändå skyldiga att tillse att skrota bilen hos en av Länsstyrelsens auktoriserade bilskrotar. Först då kan kan Miljöförvaltningen få översyn över de kasserade bilar som numera försvinner och blir drabbade för olagliga behandlingar.

Utrangerade skrotbilar från Hörnefors kan utnyttjas brottsligt

Före en uttjänt bil i Hörnefors hamnat på en godkänd bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och mottagningsbevis tagits emot, finns risk att fordonet bli använd i illegala syften. Ett natur- och trafikskadlig personbil ger tiofalt till säljaren i Afrika. Det är förbud att skeppa ut skrotbilar som saknar godkänd inspektion. Det är kanske upphovet till den lönsamma affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Länsstyrelsen och Riksdagen insats definieras till inskrivning av kvantiteten otillåtna utförda skrotbilar via hamnar eller Öresundsbron. Allt enligt Expressen som intervjuat inspektörer från miljökansliet i Trelleborgs hamn. När en uttjänt bil i Hörnefors säljes genom Google eller kvällstidningar, kan bilen också återgå i trafik utan bilägarens vetskap. Och flertalet mindre bilverkstäder reparerar lätt de miljö-och trafikvådliga åkdonen i körbart skick. Om en fordonsägare bärgar sin kasserade bil för tänkt skrotning, utan att få mottagningsbevis från en legitimerad bildemontering, kan det orsaka framtida trubbel. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras tydligt i Miljöbalken. För att undvika fuffens vid handel skall säljaren vidtaga handlingar för att undanröja sådana risker, när det är dags att skrota sin bil. Genom bilfabrikanternas framgångsrika återvinning, därtill bilskrotarnas rationella sanering i enlighet med bilskrotningsförordningen, kan bilinnehavaren vänta sig en okey kompensation vid inlämning. Då de uttjänta bilarna hämtas utgår även varierande ersättning. Men det är vid ett sån tillfälle, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på nämnda avvägar, med kommande bekymmer som följd.

Samtliga uttjänta fordon från Hörnefors måste lämnas till en legitimerad bildemontering

Bärgar bilinnehavaren själv in sin skrotbil till en behörig skrotfirma undanröjs riskerna för lurendrejeri. Innan arbetsgången med skrotning skruvas omtyckta fordonsdelar för återanvändning och saluförs. Och genom skrotningsintyg, som bekräftar skrotning och avfärdande hos bilregistret, säkerställer en tillåten behandling. Samtidigt får fordonsägaren bra ersättning för en kasserad personbil i Hörnefors. Men priset varierar med många hundralappar. Så det kan vara lönsamt att ta reda på alternativen. Bör skrotbilen hämtas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta stopp för de illegala rörelsen. Kontrollera att bärgning utförs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en certifierad bildemontering, därtill att ett påskrivet kvitto med skrotintyg lämnas, som intyg för nästkommande avfärdande hos Transportstyrelsen. Syna, före bärgningen, att tillåtelse för transport av kasserade bilar är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sådant formulär lätt tillgängligt och läsbart på sin webbsida. De här enkla åtgärder borgar för att bilvraket i Hörnefors vårdas på ett lagligt och naturskyddat sätt.