Det är inget mysterium, att kasserade bilar från Svedala ofta kommer på villovägar. Eller till inte helt rumsrena företag som inte alls vill skrota bilarna för bildemontering. Särskilt är det ur natursynvinkel relevant att fordonsägarna planerar och kontrollerar tillvägagångssättet, när man bestämt sig att skrota bilen. Flera tusen finns att spara genom fråga på flera ackrediterade företag. Så det är inte längre lönsamt att överge sitt fordonsvrak i naturen. Flertalet av Sveriges behöriga bildemonteringar erbjuder ersättning i skiftande omfattning. Även då bilvraken hämtas med bärgningsbil utgår vanligtvis ersättning för komplett fordon, där original-katalysatorn utgör den viktigaste delen. Den innehåller platina eller en kombination av palladium och rodium. Ädelmetaller, som är dyrare än guld, lyfter skrotpriset avsevärd.
Utrangerade skrotbilar från Svedala kan användas olagligt
Innan en skrotbil i Svedala hamnat på en godkänd bildemontering med överlämnad registreringsbevis, och skrotintyg tagits emot, finns risk att bilen blir utnyttjad i kriminella avsikter. Ett miljö- och trafikskadlig bil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det existerar förbud att exportera kasserade bilar som saknar giltig undersökning. Det är kanske skälet till den lönsamma affären hos den organiserade brottsliga verksamheten. Trafikverket och Regeringens insats avgränsas till inskrivning av antalet otillåtna utförda kasserade bilar via kajplatser eller via bron till Danmark. Allt enligt Göteborgsposten som intervjuat tillsynsmän från miljökansliet i Malmös hamn. När en kasserad personbil i Svedala säljes genom nätet eller kvällstidningar, kan den också återföras i trafik utan ägarens vetskap. Och många mindre bilföretag återställer lätt de natur-och trafikvådliga fordonen i körbart tillstånd. Om en fordonsinnehavare lämnar sin defekta personbil för tänkt skrotning, utan att få skrotningsintyg från en legitimerad bildemontering, kan det orsaka kommande dilemman. Åliggande för återvinning och bildemontering vilar tungt på fordonsinnehavaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturbalken. För att slippa fuffens vid avyttring borde säljaren vidta åtgärder för att eliminera sådana risker, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Via biltillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotningsförordningen, kan fordonsinnehavaren vänta sig en bra ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sådan tillfälle, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på berörda villovägar, med kommande bryderi som konsekvens.
Samtliga kasserade bilar från Svedala bör överlämnas till en godkänd bilskrot
Avlämnas ägaren själv in sin gamla klenod till en behörig skrotfirma undanröjs riskerna för bedrägligt förfarande. Före förfaringssättet med fragmentering demonteras efterfrågade delar för återbruk och saluförs. Via mottagningskvittot, som intygar återvinning och avfärdande på Transportstyrelsen, ansvara för en legal åtgärd. Samtidigt inkasserar bilägaren högst kompensation för en uttjänt bil i Svedala. Men summan kan skilja med många hundralappar. Så det kan vara givande att analysera alternativen. Ska bilen bärgas är risken desto större att den inte skrotas utan återgår i trafik. Men det finns potential att sätta hinder för de illegala verksamheterna. Tillse att bärgning utförs av en avtalad partner till en certifierad bildemontering, samt att ett undertecknat kvittens med bilskrotsintyg avlämnas, som intyg för annalkande avregistrering på Transportstyrelsen. Kolla, innan hämtningen, att licens för bärgning av uttjänta fordon är utförd av Trafikverket. En seriös bilbärgare har ett sånt blankett enkelt åtkomligt och läsbart på sin sajt. Dessa enkla handlingar borgar för att en uttjänt bil i Svedala omhändertas på ett rättmätigt och miljösäkert vis.