Kasserade bilar från Jokkmokk borde få en korrekt återvinning i högre grad, än den gör nu för tiden. Och det innebär avlämnande med reg. bevis del 2 på en behörig skrot för skrotning och recykling. Fastän att en del lämnar stora ersättningar för fordonen har de stor rivalitet. Den olagliga exporten växer hela tiden. Så kommersen är guld värd för den organiserade brottsligheten. Men också inom Sverige sker lagbrott med de miljö- och trafikskadliga fordonen. Utvecklingen med CO2-rening, antisladdsystematik och säkerhetsbälten gör klyftan till gamla bilar skyhögt. Det betyder enligt vetenskapsman på Chalmers, att fordonsägarna bör skrota sin bil om den är över 11 år gammal. Ur ett klimat- och trafiksäkerhetssynpunkt är de äldre fordonen verkligen på villovägar.
Utrangerade uttjänta fordon från Jokkmokk kan utnyttjas kriminellt
Innan en uttjänt bil i Jokkmokk hamnat på en auktoriserad bildemontering med överlämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg mottagits, riskerar bilen bli använd i illegala avsikter. Ett klimat- och färdselvådlig fordon ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det råder förbud att exportera uttjänta fordon som saknar acceptabel undersökning. Det är kanske upphovet till den lönsamma businessen hos den samordnande brottsligheten. Trafikverket och polisens insats begränsas till inregistrering av kvantiteten lagstridigt utförda uttjänta fordon via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Sydsvenskan som pratat med inspektörer från naturkansliet i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Jokkmokk säljes genom webben eller kvällstidningar, kan den även återföras i trafik utan fordonsinnehavarens kännedom. Och flera mindre bilverkstäder återställer lätt de miljö-och trafikfarliga bilarna i körbart skick. Om en bilinnehavare bärgar sin demolerade bil för tänkt bilskrotning, utan att få skrotningsintyg från en auktoriserad skrot, kan det innebära framtida bekymmer. Ansvaret för skrotning och bildemontering vilar tungt på bilinnehavaren. Och detta visas tydligt i naturbalken. För att undvika oegentligheter vid avyttring bör säljaren utföra handlingar för att undanröja sådana risker, när det är dags att skrota sin bil. Igenom fordonstillverkarnas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas rationella sanering enligt bilskrotningsförordningen, kan bilinnehavaren vänta sig en rejäl ersättning vid inlämning. Då bilskrots fordon hämtas utgår också varierande betalning. Men det är vid ett dylik situation, som risken finns för att skrotbilarna kan komma på nämnda avvägar, med kommande strul som effekt.
Samtliga kasserade bilar från Jokkmokk måste transporteras till en godkänd bildemontering
Avlämnas fordonsägaren personligen in sin uttjänta bil till en legitimerad skrot undanröjs faran för bedrägligt förfarande. Innan förfarandet med skrotning skruvas eftersökta reservdelar för återanvändning och renoveras för att senare säljas vidare. Via skrotningsintyg, som verifierar fragmentering och avregistrering på Trafikstyrelsen, tryggar en tillåten handling. Parallellt inkasserar bilägaren bra betalning för en skrotbil i Jokkmokk. Men summan skiftar med många hundralappar. Så det kan vara smart att utforska alternativen. Måste bilvraket hämtas är osäkerheten högre att den hamnar i orätta händer. Men det finns möjligheter att sätta hinder för de olagliga aktiviteten. Tillse att hämtning verkställs av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en auktoriserad bilåtervinnare, även att ett undertecknat kvittens med bilskrotsintyg avlämnas, som bevis för nästkommande avregistrering hos bilregistret. Inspektera, före hämtningen, att behörighet för bärgning av kasserade bilar är utförd av Länsstyrelsen. En seriös bilbärgare har ett sånt tillstånd enkelt åtkomligt och läsbart på sin hemsida. Dessa enkla handlingar garanterar för att en skrotbil i Jokkmokk omhändertas på ett legitimt och klimatsäkert vis.