Ålderstigna Audi kan numera lämnas till bilskrot i Partille och få pengar. Innan har de varit utan värde tills nya författningar gavs från Miljövårdsverket för mindre än femton år sedan. Om man bortser från de första årtiondena efter lanseringen av de exceptionella märkena, har övergivna bilar associerats till naturproblem och allmän nedsmutsning i naturen. Upprinnelsen till missnöjet var kostnaderna för återvinning av skrotbilen. Fram till slutet av 60-talet, då bilparken av skrotade bilar oftast bestod av muskelpaket som Mercedes och BMW E61, kunde otroliga uppkomster figurera på vägarna. Hemmakonstruerade transportbilar och bärgare tävlade under lång tid med de auktoriserade fordonstillverkarna.
En motormatch i Sävedalen medförde oerhört behov efter ombyggda skrotbilar. Stock-car blev seklets främsta motortävlingar. De kunde organiseras i allt från grusgropar till travbanor. På grund av rejsens förmån betalades till de bilar som klarat livhanken var avsättningen rejäl. Rally-Cross och Nascar har sitt härstammar från dessa förödande fordonsracen, som i många år ledde besökslistorna.
Men entusiasmen svalnade både för återskapande och rejs, så bilägarna miste tillfället att få betalt för sina uttjänta fordon. Därför samlades Volvo Duett i lador och bilskjul utan förberedelse för framtida bruk eller nyttjande. De som saknade övertäckta ställen lät bilen stå i friska luften. Av någon anledningen gömdes de gärna i nån skogsdunge. Få individer kände till de naturskador dessa dolda skrotbilar skulle bidra till i naturen. Så nu skapades skedet med övergivna fordon i terräng och miljö för att behålla skrotningsutgiften på miljöns bekostnad.
2007 försvann obligatorisk skrotpremie på bilskrot för Audi i Partille
Audis klimattrubbel ökade fort under 1900-talet varför en samhällelig skrotningspremie lanserades 1975. Upp till 1500 kronor betalades ut till bilägare som lämnade in sitt fordon på en bilskrot i Partille. Somliga tilldragande fordonsmärken som Volvo, Chevrolet och Volkswagen Passat lyckades därmed skrotas utan yrkande på betalning. Flertalet personbilar, som skulle ha avregistrerats och skrotats, hade modifierats om till A-traktorer och framkallade rejäl lockelse på användbara begagnade reservdelar. Också små verkstäder letade sådana till dagliga reparationer av de ofta förekommande fordonsmodellerna.
Ett långt avstånd till närmaste skrot kunde avgöra de utslitna bilarnas kommande tid. En avställd Toyota Starlet fordon kunde bogseras vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga alternativet för några bilägare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotpremien bara haft ringa inverkan på ett färre antal personbilar och följaktligen också miljön. En fullständig genomgripande vändpunkt lanserades år 2007 genom dubbla befallningar. Dessa vände upp och ned på förra förhållanden. De betvingade några bilskrotar som hämtar bilar till likvidering. Och bilproducenterna fick lära sig vad ansvar menas. samtidigt drogs den offentliga skrotpengen in.
Det är intetsägande att räkna med en total livslängd för en kylare i en ålderstigen Renault Scenic från Partille. Och det innefattar egentligen för alla ingående bilreservdelar. Förvisso bedöms bilars potentiella livslängd på olika metoder av vissa specialister. Men en starkt medverkande variabel är den totala körsträckan. Enstaka bilägare använder bilen tusen kilometer per år samtidigt som andra använder bilen i fem tusen kilometer.
Recycling av Audi på bilskrot gör offentlig skrotpremie onödig i Partille
Biltillverkarna beordrades verkställa att skrota bilen i Partille gratis och det gällde även för alla Audi. De skulle också bilda en stor allians av godkända bildemonteringar, som fick tillåtelse att bifalla bilskrotning och avregistrering med skrotningsintyg hos bilregistret. Framför allt begärdes en recycling till minst nittio procent Naturvårdsverkets tuffa villkor för behörighetsbevis till återvinning innebar att några skrothandlare avvecklades.
Det var emellertid begynnelsen till nutida angenäma betalning för ett komplett fordon. Att nå slutmålet har dock varit lång och mödosam. Att tvingas överlämna personbilen till bilskrot med självplock kostnadsfritt, som Bilfabrikanterna ålade de godkända skrotarna, resulterade i massor av klagomål från de berörda. De konfiskerades optionen att yrka på betalning. Men utan fullmakt och tillfälle att utse en avregistrering förekom ingen chans till överlevnad. Den påtvingade läget av återvinning med skrotbilar startades redan på 30-talet.
Den tidens enkla metodik att sära de diverse ämnena var kanske inte alltid vinstgivande, så en automatiserad förfaringssätt erfordrades. För detta designades fragmentering med sinnrika sorteringsmekanism. Numera närmar sig metoden absolut återvinning. Och det är först och främst järn, aluminium och andra metaller som ger stora vinster.
Nya bilkomponenter i bilkonstruktionen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med funktionella ädellegering dyrare än guld är ett exempel. Det sammanlagda betydelsen från recyclingen gör att ackrediterade bilskrot som betalar fajtas om uttjänta Volvo 142 med ökande ersättningar som vapen. Pandemier inverkar på marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars värde från tusen till de 3 000 som ersättningen är i dag är påfallande och kommer att bättra klimatet utan allmänna subvention.