Det finns branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från certifierade varumärken till påhittade ”firmor” med skattefri redogörelse. Den snedvridna konkurrensen förekommer på alla områden. Och det erfordras ingen högre kännedom att hålla Myndigheterna utanför de väl märkbara men oreggade eller bulvan-ägda ”bolagen”. Det förekommer ytterligare fel och fuffens hos företag, som är mycket ogynnsamt för branschen. Överpriser, medvetet fusk med inte utfört jobb samt krav på ersättning av påhittade fel, bör sända många av bilföretagen till en åklagare. De certifierade verkstäderna på Brännö lever legalt kvar i den tidsperioden, då de hade monopol på sitt eget märke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesverkstäderna tycks inte ha insett, att den euforiska tidsperioden är slut. Göteborgpostens upptäckt av fiffel och bedrägligt förfarande igenom riggade personbilar på 7 av åtta företag som jobbar med bilar i Sverige. Det startade aktiviteter hos nämnda organisationer.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar på Brännö distribuerar olika kvalitet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrenskontraktet ”Verkstadens renoveringskriterium.” MRF, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att skapa ökad tilltro. Det förmådde MRF och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att designa ett nytt kvalitetssystem till företagen. Nivån börjar med återkommande egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av rutinerade tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder på Brännö får tillåtelse att märka ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små företag på Brännö skapar entusiasm
Via Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att separera 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer på Brännö. I kretsen av de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra reparationer. Kanske beroende på att endast originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har åtkomst till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”verkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Begagnade delar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatanspråk i bildemonteringsbestämmelsen tvingades massa bilskrotar att stänga eller lägga om nisch till personbilsrenoveringar istället för återvinning. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med lagstridiga insamlingsområden för bilägare, som ska skrota sitt fordon. En del uttjänta bilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Kia hämtas gratis”, eller ”bra ersättning för kasserade personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturlagbalken ansvarar fordonsägaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar på Brännö utnyttjas.