Nya branschöverenskommelser för bilverkstäder i Östra-Balltorp

Att åka till en bilverkstad i Östra-Balltorp, för att reparera ett fel under garantitiden, utarmar inte någon fordonsägare. Det är biltillverkarens skyldighet att rätta till alla fel under denna tid. Men en auktoriserad bilverkstads färdighet att ta bra ersättning håller en finansiell ägare borta vid andra tillfällen. Företag som jobbar med bilar runt om i landet har under åtskilliga år klandrats för fiffel, som i några fall kan bedömas som bedrägerier. Fordonsägarens Riksförbunds hemliga och eventuellt slipade inspektion pekar på ett häpnadsväckande utslag. Sju av 8 bilföretag vilseledde bilägarna rejält. Under senare år har företag som jobbar med bilar dessutom ökat sitt intresse för uttjänta bilar. syftet med detta är att föra in, de äldre trafikfarliga och klimatförstörande, bilar i trafik.

Företag som arbetar med personbilar i Östra-Balltorp distribuerar olika beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid flera stunder för att medföra stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet ”Bilföretagens reparationsvillkor.” MRF, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassificering till sina medlemmar. Normen börjar med periodiska kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både internt och utomstående av kompetenta inspektörer. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Östra-Balltorp får tillåtelse att stämpla ”Berättigad Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder i Östra-Balltorp skapar engagemang

Genom Konsumenternas intrång är det enkelt att urskilja 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Östra-Balltorp. Bland de certifierade finns auktoriserade bilverkstäder med relativt dyra lagningar. Kanske beror det på att uteslutande originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har access till mycket billigare komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”företagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade delar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa naturanspråk i bilskrotningsförordningen förmåddes massa bilmonteringar att stänga eller lägga om ändamål till fordonsrenoveringar som ersättning för bildemontering. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med lagstridiga insamlingsställen för ägare, som måste skrota sitt fordon. Många skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Citroen hämtas kostnadsfritt”, eller ”stor betalning för defekta fordon”, visar att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Östra-Balltorp används.