Naturvårdsverket har med förändrade regler sett till att en legal bildemontering i Mölndal kan ge betalning för skrotning och fragmentering av en rostig Hyundai-Coupe. Men så har det inte alltid varit.
För att spara sina surt förtjänta slantar har många fordonsvrak hamnat i naturen. Och när den statliga skrotpremien fasades ut växte också bilar som övergetts i skog och mark. Då slog myndigheterna till så det kändes för alla inblandade auktoriserade bilskrotare i Mölndal.
Ut på banan drogs biltillverkare med krav på kostnadsfri bilskrotning och uppsamling inom fem mils avstånd från Sveriges alla bilägare. Legitimerade bildemonteringar skulle klimatjusteras till hantering av klimatfarligt avfall och granskas årligen av Länsstyrelsens naturenhet. Flera företag som skrota bilen i Mölndal upplöstes, men det var upptakten till en god ersättning för en gammal Hyundai-Coupe på en bilskrotning i Mölndal.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Hyundai-Coupe för bildemonteringen i Mölndal
Bilfabrikanterna gavs direktiv om en nästan fullkomlig retur av en Hyundai-Coupe till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter flera års ihållande arbete har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en tillfredsställande ersättning för ett fordonsvrak hos en certifierad skrot i Mölndal.
Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens hänsynslösa påtryckningar hos skrothandlarna. Uttjänta fordon klassades som klimatriskabelt avfall, och Miljömyndigheten bereddes i uppgift att se till att de de hårda bestämmelserna verkställdes ackurat. Skrotning med avregistrering och sanering av en Hyundai-Coupe hos en etablerad bildemontering i Mölndal naturjusterades och övervakades så noga att olaglig business skulle försvinna.
Det förmådde dessutom, att nära hälften av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar realiserats till de nya föreskrifterna. En av Länsstyrelsen godkänd bilskrot följer miljöanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd med att boka hämtning av skrotbilar i Mölndal. Äldre uttjänta Hyundai-Coupe och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Skrothandlare i Mölndal tävlar om att köpa gamla Hyundai-Coupe
Att skrotbilar rullar genom besiktningen i Mölndal har gjort att en murken Hyundai-Coupe har fått en ny chans. Olagliga utskeppningar har fortgått en god stund. Det skildras i Stockholms fria tidning hur naturgranskare och aina bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr rullar förbi varje dag.
Den samordnade brottsligheten har upptäckt en ny och riskfri näring vid sidan av knarkförsäljning. Och handeln med utskeppning med avställda och av miljöfarliga fordon i trafik stiger stadigvarande. Suget efter prisvärda beg. bilar som Hyundai-Coupe är mer än vid någon tidpunkt. Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder köper och lagar tillräckligt noggrant med begagnade bildelar.
Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva klimathjältarna, som tampas mot de växande avgasföroreningarna. I den aktuella pandemins uppmaning, att köra bil som alternativ för att använda spårvagn, stiger engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen högsta prioritet. Så en legal skrot som skrotar bilar i Mölndal med körförbud ser med dysterhet hur en trasig klimat- och trafikfarlig Hyundai-Coupe åker via sin anläggning.