Det är fordonsägares mardröm att besöka en oärlig bilreparatör i Nolvik. Även om ett pris lämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta fingerade brister, som lagas och tvingas ersättas. GP refererar till Fordonsägarens Riksförbund manipulerade brister till tio olika bilfirmor över hela sverige. Bara en bilverkstad debiterade för rätt reparation. De övriga sju vilseledde bilägarna på åtskilliga tusenlappar. De behöriga verkstäderna har färdighet att skörta fordonsägare på legitimt vis, samtidigt avslöjades väldiga fuskmakare bland övriga bilverkstäder utspridda i landet . De små påhittade enmansföretagen utför reparationer med begagnade reservdelar till fantasipris. Men engagemanget för uttjänta fordon, som används olagligt, har ökat markant. Och deras goda lönsamhet byggs inte på saltade kundfordringar.
Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Nolvik presterar skilda kvalitet
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Bilverkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade dock inte att åstadkomma ökad anseende. Det förmådde MRF och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Nivån börjar med bestämda egenskapskontroller, som kommer att ske både internt och externt av erfarna besiktningsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Nolvik får status att märka “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre företag i Nolvik väcker uppståndelse
Igenom Konsumentverket intrång är det enkelt att skönja 2 olika företag som jobbar med bilar i Nolvik. I kretsen av de legitimerade förekommer behöriga verkstäder med tämligen dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att endast originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har möjlighet till mycket billigare bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är fenomenala. Begagnade delar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda naturbegäran i bilskrotsstadgan drevs massa bilmonteringar att upphöra eller skifta inriktningen till fordonsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det förekommer även fortsättningsvis bilskrotar med kriminella uppsamlingsställen för bilägare, som behöver skrota en bil. Många uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegalt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som “trasig Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller “hög med pengar för söndriga bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken borgar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Nolvik utnyttjas.