Företag som jobbar med bilar i Floda kan delas in i 3 segment. En behörig verkstad eller en legitimerad sådan har tidigare haft monopol att underhålla eller fixa ett bilmärke under garantitiden. En allbils-verkstad konkurrerar via att offerera sin service till olika bilmodeller. Den tredje exemplet är oftast ett fiktivt bluff företag med diffus bokföring. Det har gått flera turer kring de olika bilverkstäderna kompetens och hederlighet både för uträttat jobb som debitering. Vissa har uppdagats för avgifter av ej utförda reparationer. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Uppdrag Granskning” av manipulerade påpekanden hos tio objekt. Analysen visade åttio % felaktigheter men är tyvärr för liten för att säkerställa verkligheten. Tyvärr kastar den dock tvivel mot alla aktörer. Och det drabbar även ärliga bilverkstäder i Floda. Så finns vissa ”firmor” i Sverige, som utför arbeten för fantasipriser på grund av avsaknad av bokföring.
Företag som jobbar med fordon i Floda distribuerar skilda kvalitet
Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat bilverkstäder vid flera tidpunkter för att framkalla stadga i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschavtalet ”Verkstadens reparationsparametrar.” MRF, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa högre tillit. Det föranledde MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till bolagen. Standarden bygger på återkommande egenskapsövervakningar, som kommer att ske både internt och utomstående av kunniga tillsynsmän. Alla godkända bilverkstäder i Floda får medgivande att märka ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre företag som sysslar med bilrestaurering i Floda väcker uppståndelse
Igenom Konsumentverket intrång är det lätt att skönja 2 skilda bilverkstäder i Floda. I kretsen av de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra reparationer. Möjligtvis beror det på att bara original reservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har åtkomst till avsevärt mer prisvärda reservdelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade reservdelar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens hårda miljöanspråk i bilskrotsförfattningen tvingades massa skrotnings företag att avveckla eller byta kurs till fordonsrestaurering som ersättning för återvinning. Och det finns än idag skrotfirmor med kriminella insamlingsställen för ägare, som skall skrota en bil. Flera skrotbilar återförs i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”trasig Citroen hämtas avgiftsfritt”, eller ”hög ersättning för söndriga personbilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken borgar bilägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte godkända företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Floda utnyttjas.