Lönsamt att lämna utrangerade Audi-A4 till bilskrot i Kungsbacka

Det råder stor ovisshet om hur många Audi-A4 som anlänt till en etablerad bildemontering i Kungsbacka. Ingen vet inte heller till antalet skrotbilar som är avhysta i omgivningen. Nuförtiden finns däremot goda förutsättningar att alla förbrukade fordon hamnar hos en auktoriserad aktör, trots den tuffa konkurrensen från den organiserade kriminaliteten.

Men så här har det inte alltid varit. Fordonsinnehavarna var tvungna att erlägga ett visst belopp för skrotning även då den obligatoriska skrotningspremien betalades. När den upphörde växte antalet dumpade fordonsvrak på skymda ställen. Föroreningar i terräng och vatten pressade Länsstyrelsen till hårda insatser. Biltillverkare måste betala för bildemonteringen. De blev ansvariga för insamling av bilvrak och tvingades till utformning av en ändamålsenlig användning. Med detta kan en lämplig bilskrot i Kungsbacka betala en bra slant för en defekt Audi-A4.

Skrotning av äldre bilar är en bättre inkomstkälla på Audi-A4 för bilskrotaren i Kungsbacka

Fordonstillverkare gavs anvisningar om en 95-procentig retur av en Audi-A4 till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års frenetiskt jobb har denna intention nåtts med god marginal. Därför har fordran på betalning bytts till en tillfredsställande ersättning för en skrotbil hos en auktoriserad bildemontering i Kungsbacka. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens skoningslösa påtryckningar hos återvinningsföretagen.

Uttjänta fordon kategoriserades som miljöriskabelt avfall, och Miljöledningen bereddes i uppdrag att tillse att de de strama föreskrifterna utfördes ackurat. Bilskrotning och miljöhantering av en Audi-A4 hos en etablerad skrotfirma i Kungsbacka naturjusterades och kontrollerades så noga att förbjuden business skulle droppa av. Det förorsakade dessutom, att nära femtio procent av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omändringen av skrota bilen i Kungsbacka förverkligats till de nya förordningarna. En auktoriserad bilskrotning följer klimatanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Audi-A4 och andra trotjänare är eftersträvade objekt.

Bilåtervinnare i Kungsbacka har konkurrenter om äldre Audi-A4

Att bilskrotning i Kungsbacka med avregistrering har hård maktkamp om en gammal Audi-A4 är ingen nyhet. Kriminella exporter har fortgått länge. Det framställs i Nya Dagbladet hur klimatgranskare och polisen bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har funnit en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av knarkförsäljning. Och hantering med återinförande av miljöfarliga fordon i trafik stiger hela tiden. Suget efter billiga beg. personbilar som Audi-A4 är högre än överhuvudtaget. Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder handlar och dona tillräckligt noggrant med begagnade reservdelar.

Detta är givetvis ett bakslag för de aktiva naturhjältarna, som slåss mot de stigande avgasutsläppen. I nuvarande virus vädjan, att åka bil som alternativ för att använda spårvagn, växer intresset för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen främsta option. Så en behörig skrot i Kungsbacka som skriver ut skrotningsintyg ser med sorgsenhet hur en avdankad klimat- och inte säker Audi-A4 åker på sidan om sin bildemontering.