En kasserad Audi-R8 ger pengar från bilskrot i Fjärås

Regeringen har med korrigerade normer kontrollerats att en etablerad skrotfirma i Fjärås kan ge ersättning för återvinning och fragmentering av en uttjänt Audi-R8. Förr betalade ingen skrot för sådana bilar.

För att behålla sina intjänade pengar har massa fordonsvrak och övergivna bilar hamnat i naturen. I och med att den statliga skrotningspremien upplöstes ökade de för miljön så negativa dumpningarna. Då slog myndigheterna till och ställde högre krav på alla auktoriserade bilskrotare i Fjärås. Nya lagar till fordonstillverkare med krav på gratis bilskrotning och hopsamling inom 50 km avstånd från landets ägare. Etablerade företag skulle klimatanpassas till behandling av klimatkritisk avfall och inspekteras varje år av ortens naturavdelning. Flertalet företag drogs in, men det var starten till en okej betalning för en ålderstigen Audi-R8 hos en bilskrotning i Fjärås.

Attraktiva bildelar höjer ersättning på Audi-R8 hos bilskrotaren i Fjärås

Biltillverkare gavs anvisningar om en nästan fullkomlig återföring av en Audi-R8 till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter flertalet års intensivt arbete har denna intention nåtts med god marginal. Därför har krav på kompensation när man skrota bilen i Fjärås bytts till en rimlig ersättning för ett fordonsvrak hos en certifierad skrotfirma.

Men skrotningsförloppet med skrotade Fiat-130 bilar rustas upp i Fjärås hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens hänsynslösa påtryckningar på skrothandlarna. Skrotbilar karakteriserades som miljöriskabelt avfall, och naturledningen bereddes i uppgift att se till att de de strama bestämmelserna följdes precist. Skrotning och miljöhantering av en Audi-R8 hos en lämplig bildemontering i Fjärås naturjusterades och övervakades så noga att lagstridig aktivitet skulle upplösas. Det förmådde också, att nära 50 % av Sveriges bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omändringen av skrotning och avregistrering av bilar genomförts till de nya reglerna. En etablerad bilskrotning följer klimatanspråken utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Audi-R8 och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Bilskrotar i Fjärås tävlar om att köpa gamla Audi-R8

Att skrot i Fjärås har hård maktkamp om en ålderstigen Audi-R8 är ingen ny information. Olagliga utskeppningar om att skrota utländska bilar har pågått en god stund.

Det framställs i Råd & Rön hur miljökontrollanter och polismyndigheten bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har lokaliserat en ny och ofarlig försörjning vid sidan av knarkförsäljning. Och hantering med utrikeshandel av skrotbilar i trafik ökar konstant. Efterfrågan efter billiga begagnade bilar som Audi-R8 är mer än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder inhandlar och lagar tillräckligt noggrant med begagnade bildelar. Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva miljökämparna, som tampas mot de stigande koldioxidutsläppen. I den aktuella virus vädjan, att färdas med bil istället för att resa buss, växer engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en legitimerad skrotfirma i Fjärås ser med vemod hur en rostig miljö- och trafikfarlig Audi-R8 kör utmed sin bildemontering.