Illegal verksamhet med Alfa Romeo-1900 motarbetar auktoriserad bildemontering i Fjärås

Kasserade Alfa Romeo-1900 hämtas gratis av certifierad skrot i Fjärås för återvinning. De delar som man tro ha någon livslängd kvar demonteras för försäljning. Än idag är det stort behov av begagnade reservdelar, så dessa kan höja betalningen vid inlämningen av en Alfa Romeo-1900 till en bilskrot i Fjärås. I och med avvecklingen av den offentliga bilskrotspremien var det svårt för ägare att skrota bilen utan kostnad. I och med det bestämde sig ett antal att överge sina skrotbilar i skogen. Men det bekymret försökte Regeringen fixa via lansering av tuffa författningar för tretton år sen. Bilfabrikanterna drevs till ett antal eftergifter för en Alfa Romeo-1900 hos en behörig bildemontering i Fjärås. Därjämte fick de ansvaret att hopsamla skrotbilarna till ett mottagningsställe och ingen bilägare skulle ha längre än 5 mil till närmaste bilskrot eller mottagningsställe och självklart få ett mottagningsbevis vid inlämning av bilen. Det senare anspråket har inte helt lyckats, varför bilskroten behöver hämta skrotbilen hemma hos beställaren.

Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Alfa Romeo-1900 hos skrotfirmorna i Fjärås

Bilfabrikanterna bereddes riktlinjer om en 95-procentig återföring av en Alfa Romeo-1900 till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter många års frenetiskt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på betalning omvandlats till en godtagbar ersättning för ett bilvrak på en certifierad skrotfirma i Fjärås. Men återvinningsförloppet hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens brutala inblandning på skrothandlarna. Uttjänta fordon klassades som naturfarligt avfall, och naturförvaltningen bereddes i uppgift att tillse att de de hårda bestämmelserna följdes exakt. Bilskrotning och sanering av en Alfa Romeo-1900 hos en legitimerad skrotfirma i Fjärås klimatjusterades och kontrollerades så noga att olaglig verksamhet skulle droppa av. Det föranledde även, att nära femtio procent av landets skrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har en utbränd Chevrolet-Caprice återvinnes av bilskrot och omändringen av återvinning av bilar förverkligats till de nya reglerna. En behörig bildemontering följer klimatanspråken utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Alfa Romeo-1900 och andra trotjänare är önskade objekt.

Bilåtervinnare i Fjärås har konkurrenter om äldre Alfa Romeo-1900

Att skrot i Fjärås avregistrerar bilar och har kärv maktkamp om en förlegad Alfa Romeo-1900 är ingen ny upplysning. Illegala exporter har försiggått under lång tid. Det beskrivs i Helsingborgs Dagblad hur klimatgranskare och länsman bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och riskfri inkomstkälla vid sidan av narkotikan. Och rörelse med utförsel av miljöfarliga fordon i trafik stiger ständig. Efterfrågan efter billiga beg. fordon som Alfa Romeo-1900 är högre än nånsin. Några, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder köper och fixar tillräckligt grundligt med begagnade bilkomponenter. Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva naturkämparna, som tampas mot de höga koldioxidföroreningarna. I den aktuella virus vädjan, att åka personbil i stället för att använda spårvagn, ökar engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till hushållet största option. Så en Länsstyrelsen godkänd skrotfirma i Fjärås ser med vemod hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Alfa Romeo-1900 åker bredvid sin bilskrot.